Yoga is goed voor lichaam en geest

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Yoga is goed voor lichaam en geest

Dat sport goed is weten we allemaal. Waar wat past bij je en waar behaal je veel resultaten mee die goed zijn voor je lichaam en geest? Heb je hierbij al eens aan yoga gedacht?
Yoga en kinderyoga is meer dan alleen een trend. En niet voor niets, zoals uit diverse studies blijkt. Als het op de juiste manier wordt beoefend, doet deze zachte sport veel goeds voor lichaam en geest. Lees hier 12 redenen waarom deze sport goed voor ons is.

yoga als sport - yoga oefeningen door 2 dames

[inhoudsopgave]

1. Gewichtsverlies met Asanas

Vooral na de feestdagen voelt je kleding vaak te strak aan. Om de overtollige kilo’s kwijt te raken, hoef je geen sportschoolcontract af te sluiten. Het is een geweldige manier om langzaam aan fysieke activiteit te doen en te zweten. Asanas zijn:

  • Gemakkelijk voor de gewrichten;
  • Ontspannend voor het hele lichaam;
  • Het versterkt de diepe spieren;
  • Het kalmeert de geest;
  • En het ondersteunt gewichtsverlies op een natuurlijke manier.

Hoewel veel asana’s (oefeningen) niet noodzakelijkerwijs ontworpen zijn om gewicht te verliezen, helpen ze om lichaam en geest met elkaar te verbinden. Ook helpen ze de bloedsomloop te stimuleren, de spieren te rekken en te versterken en de hele stofwisseling te stimuleren. Een cursus kan ook leiden tot gewichtsverlies op de lange termijn.

2. Het versterkt de spieren

Een van de grootste voordelen van een yogacursus is dat het alle lichaamsspieren versterkt. Elke asana richt zich op specifieke spiergroepen, zodat je individueel verschillende ‘pijnen’ kunt verlichten. Veel asanas hebben hun focus op het bovenlichaam, yoga-oefeningen tijdens het staan, en versterken op hun beurt de beenspieren en de onderrug. Het maakt niet uit welke Asanas of yogastijl je kiest. Het is belangrijk dat de oefeningen correct worden uitgevoerd zonder jezelf te belasten en je lichaam de nodige tijd te geven.

3. Yoga vermindert stress

Waarschijnlijk denken sommigen van jullie al aan de planning van het nieuwe jaar en ervaar je dagelijks stress. Om minder stress te ervaren, kun je zeker regelmatig yogaoefeningen doen. Sommige yogastijlen gebruiken bepaalde meditatietechnieken die helpen om je alleen op zijn ademhaling te concentreren en de geest voor een korte tijd ‘uit te schakelen’. Je hoofd wordt van verse zuurstof voorzien door middel van ademhaling en er stroomt nieuwe energie door je lijf. Deze kleine meditatie en ademhalingstechnieken kunnen ook worden toegepast in je dagelijks leven, wat ook goed bij mindfulness past. Vijf tot 10 minuten yoga kan al genoeg zijn om het stressniveau te verminderen.

oga - mediteren als oefening in buitenlucht

4. Met yoga train je de aandacht

De verschillende oefeningen bij yoga helpen ons om ons bewust te worden van onszelf op de volgende niveaus:

  • Fysiek;
  • Mentaal;
  • Emotioneel.

Op een gegeven moment beginnen we aandacht te besteden aan onze ademhaling en aan onze gewoontes. Ook worden we ons bewust van de gedachten aan het controleren van ons lichaam. Kinderyoga kan kinderen helpen met aandachtsproblemen.

5. Het stopt onze slechte gewoonten

Bijna iedereen wil van zijn slechte gewoonten zoals roken af. Maar meestal is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Ook hier kan yoga helpen. Een cursus kan hierbij heel nuttig zijn. Het leert ons discipline en zelfrespect. We richten ons meer op ons lichaam en geest en dus ook op onze gezondheid. Het loslaten van slechte gewoonten kan ons helpen om nieuwe mogelijkheden duidelijker te zien.

6. Yoga herinnert ons eraan dat we verantwoordelijkheid moeten nemen

Verantwoordelijkheid nemen is vaak een grote stap in het leven. Vooral als het op onszelf aankomt, worden we vaak onzorgvuldig en richten we ons op andere dingen. Maar als je een yogacursus wilt beoefenen, moet je automatisch verantwoordelijkheid nemen. Dit begint al met het feit dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor ons (fysieke) lichaam: Hoe leg ik mijn handen tijdens de oefening, waar gaan de voeten heen?

Als we geen verantwoordelijkheid nemen tijdens de uitvoering, maken we automatisch fouten. Als we deze controle onder de knie hebben, gaan we door naar onze psyche. Door middel van bemiddeling en ademhalingsoefeningen beginnen we verantwoordelijkheid te nemen voor onze gedachten en de bijbehorende stress. De oefeningen helpen om te beseffen dat elke persoon verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedachten, handelingen en lichaam.

yoga oefening - stretchen en versterken van spieren

7. Het versterkt het zelfvertrouwen

Een yogacursus en meditatie kunnen ons zelfvertrouwen versterken. Door regelmatig te oefenen leren we spanningen in onze geest los te laten. Door stretching en versterking krijgen we een nieuw zelfvertrouwen en verschijnen we dienovereenkomstig zelfverzekerd. Wie yogaoefeningen doet, leert zijn lichaam te waarderen en kan angsten verminderen. We leggen een verbinding met onszelf en gaan om met ons lichaam en geest. De relaties met jezelf en je omgeving kunnen hierdoor positief worden versterkt.

8. De oefeningen geven je een goede stemming

Yogaoefeningen verhogen het serotonineniveau in het lichaam, dat verantwoordelijk is voor onze stemmingen. Als je de sport regelmatig beoefent, versterk je niet alleen je lichaam, maar voel je je daarna ook meer in balans en comfortabeler. Het versterkt onze buitenkant, binnenkant en maakt ons gelukkig. Degenen die lijden aan depressiviteit kunnen natuurlijk ook, in overleg met een arts, hun toevlucht nemen tot yoga-oefeningen en meditatie om hun stemmingen bewust te beïnvloeden.

9. Het vermindert blessures

Hardlopen is een wijdverbreide sport. Het lopen bestaat uit een opeenvolging van snelle, krachtige bewegingen, wat betekent dat de fysieke inspanning intens is. Er is een hogere spierspanning en dus een verhoogd risico op blessures. Een eenzijdige en inspannende training leidt ook vaak tot een onbalans van tegengestelde spiergroepen. Deze sport richt zich op zijn beurt op het in evenwicht brengen van deze onevenwichtigheid. Individuele asanas versterken verschillende spiergroepen tegelijkertijd en belasten het lichaam niet eenzijdig. Het rekt ook de spieren uit zodat blessures tijdens andere sporten kunnen worden voorkomen.

yoga is toepasbaar in het dagelijks leven zoals in deze afbelding tijdens het wandelen

10. Yoga rekt het hele lichaam op

Veel mensen deinzen terug voor een yogacursus omdat ze denken dat hun lichaam niet rekbaar genoeg is. De waarheid is echter dat het niet uitmaakt hoe sterk de spieren zijn of hoe rekbaar het lichaam is. Het richt zich vanaf het allereerste begin op het langzaam en voorzichtig uitrekken van de spieren en het geleidelijk bewegen in de rekoefeningen en oefeningen. Wees dus niet bang voor de oefeningen en kies de yogarichting waarin je je comfortabel voelt en stress kunt loslaten.

11. Het versterkt de ademhaling

Regelmatige yogabeoefenaars worden beloond met een verhoogde longcapaciteit. Dit komt omdat bij yogaoefeningen de focus niet alleen op de asana ligt, maar ook op een correcte, diepe en rustige ademhaling. Het lichaam en bloed worden voorzien van verse zuurstof en de hartslag wordt vertraagd. De longen worden beter van bloed voorzien en zelfs de bloeddruk kan worden verlaagd. Diepe ademhaling vermindert stresshormonen en je kunt je beter concentreren op je geest. De geest wordt helder en kalm, zodat nieuwe ideeën en een nieuwe drang naar actie worden getriggerd. Dit kan bijvoorbeeld ook weer van pas komen bij de mindfulness slaapoefeningen waar ook de ademhaling om de hoek komt kijken.

12. Het heeft hetzelfde effect op iedereen

Hoe verschillend de yogastijlen, yogalessen of yogi’s ook zijn, het bijzondere aan yoga is dat het universeel en uniek is. Welke yogastijl je uiteindelijk ook kiest, je profiteert allemaal voor 100% van:

  • Een krachtig lichaam;
  • Een heldere en ontspannen geest.

Kortom het geeft iedereen precies wat hij of zij nodig heeft.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *