Wat is yoga

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Wat is yoga

Yoga, dat is toch zweverige muziek en jezelf in ongemakkelijke posities vouwen? Waarom zouden we daaraan beginnen? Nadat je deze blog leest, weet je dat dit een vertekend beeld is en weet jij antwoord op de vraag: wat is yoga nu eigenlijk precies?

Wat is yoga nu eigenlijk precies?

Je hebt het hier al eerder kunnen lezen: yoga is goed voor lichaam en geest. We gaven je maar liefst 12 redenen waarom dit zo goed is. We weten dus inmiddels dat het erg goed is voor ons lijf en dat het ook goed aansluit bij een mindfulness leven, maar wat is yoga nu eigenlijk precies?
Het betekent letterlijk:

  • Eenheid;
  • Samenbrengen;
  • Verbond;
  • Eendracht;
  • Vereniging;
  • Aaneenvoeging.

Yoga is een “sanskrits” woord. Sanskrits is de taal van de oude bewoners uit India. Hier komt deze filosofie ook vandaan. Het was een manier om een diepere staat van meditatie te bereiken. Om te begrijpen wat het is, moet ook in kaart gebracht worden wat het niet is.

wat is yoga - ontspaning en kalmte bij jezelf blijven

Wat is yoga niet?

Yoga laat de mens weer met zichzelf verbinden. Het laat je ervaren dat je een eenheid bent en dat je thuis bent bij jezelf. Maar wat is het niet?

  • Het gaat niet om houdingen en lenigheid. Het gaat om in het hier en nu zijn, evenals bij Mindfulness;
  • Het is geen religie, maar een filosofie. Het gaat om spirituele ontwikkeling. Het brengt je dichterbij jezelf. Je vindt als het ware innerlijke vrede;
  • Ook gaat het niet om fysieke kracht of competitie, maar je beoefent het alleen voor jezelf. Je kunt niet ‘goed of slecht’ zijn.

Waar gaat yoga over?

Bij de beoefening gaat om het verbinden van lichaam en geest met elkaar. Dit verbinden wordt gedaan middels de ademhaling. De adem draagt de levensenergie (pranayama). Zonder lucht zou niemand namelijk overleven. Ademhaling is de brug tussen lichaam en geest en verbindt de fysieke sensaties met de denkprocessen.
Stel dat iemand zich gejaagd voelt. Dat heeft dan gevolgen voor de ademhaling. Een versnelde ademhaling is het gevolg. Een logische en gezonde reactie, want hierdoor kan iemand zich beter focussen om uit de vervelende situatie te komen. Echter heeft dit op lang termijn vervelende gevolgen. De hormoonhuishouding kan verstoort raken. Yoga is hiermee de oplossing om je ademhaling weer onder controle te krijgen. Samen met mindfulness kan dit dus heel goed ingezet worden. De Mindfulness oefening bij angst richt zich o.a. ook op de ademhaling, beiden vullen elkaar dus goed aan.

wat is yoga - oefening op yoga mat

Wat is het doel van yoga?

Yoga dient lichaam en geest te verbinden met als doel om vrede, geluk en stilte te bereiken. In onze huidige samenleving staan we vrijwel nooit meer stil; letterlijk en figuurlijk. We werken, hebben een kop vol zorgen en leven een gejaagd leven. Diepe voldoening is zeldzaam. Yogabeoefening is bij uitstek een goed middel om wel die diepe voldoening te vinden.

De voordelen van yoga

Yoga heeft vele voordelen. Wellicht zitten er punten bij, waar je graag aan zou willen werken.

  • Je krijgt een betere lichaamshouding;
  • Het zorgt voor ontspanning van het lichaam;
  • Het vergroot het genieten in het nu;
  • Ook zorgt het voor een groter besef van het lichaam en de geest;
  • Daarnaast vermindert het impulsieve reacties op emoties en gedachten;
  • Ook vergroot je het voelen, denken en handelen en spreken vanuit het hart.

Je leest wel dat yoga dus echt heel goed is voor lichaam en geest.

wat is yoga - yoga oefening uitgevoerd door man

Een simpele yoga oefening

Nu je antwoord hebt gekregen op de vraag ‘Wat is yoga?’ en ook hebt kunnen lezen wat de voordelen zijn, wil je het wellicht eens uitproberen. Daarom heb ik hieronder een simpele oefening voor je uitgewerkt. Het mooie van deze oefeningen is dat je het thuis kunt proberen, zonder begeleiding van een instructeur. Je komt er zo achter of het iets voor je is, en waarschijnlijk zijn de eerste resultaten al snel voelbaar!

De simpele oefening is de zogenaamde Chakravakasana. Bij deze houding zit je op je handen en knieën en buig je de rug van een rechte- naar een gebogen rug.
Deze oefening is erg geschikt om mee te beginnen, en de oefening zorgt voor een versterking van de onderrug, een zeer belangrijke spiergroep in ons lichaam.

Natuurlijk gaat het niet alleen om lichamelijke oefening. Wanneer je echt wilt starten, of het eens wilt proberen, is een oefening als deze een goed begin, om het vervolgens verder uit te breiden naar meer oefeningen. Daarnaast zijn bij yoga ook de basisprincipes van belang. Hier vertel ik je volgende keer graag meer over.

Wil je in de tussentijd meer te weten komen en een start maken om je lichamelijk en geestelijk beter te voelen? Dan is de kleine yoga voor dummies op mijn boekenplank iets voor jou! Met dit boek kun je direct aan de slag met de tips en technieken en bereik je die veelbesproken innerlijke rust. De belangrijke concepten, houdingen en poses komen aan bod, geïllustreerd met duidelijke foto’s. Bovendien worden principes besproken die goed van pas komen wanneer je met de beoefening van yoga begint, zoals de coördinatie van ademhaling en beweging. Mocht je dit boekje aanschaffen, laat me gerust eens weten in de reacties hieronder of je het de moeite waard vond.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen