Waarom goede voornemens met mindfulness wel lukken: 5 tips

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Waarom goede voornemens met mindfulness wel lukken: 5 tips

Heb jij je goede voornemens voor dit jaar al verbroken? Want de meeste goede voornemens worden een week na nieuwjaarsdag al beëindigd. De reden dat de meeste mensen het niet volhouden, komt door een verkeerd gedachtepatroon. Je valt terug in automatisch aangeleerd (slecht) gedrag. 

Goede voornemens volhouden met mindfulness

Het klinkt wellicht te makkelijk om waar te zijn, dat je goede voornemens slagen met mindfulness. Toch is dit de enige manier. Want je moet afstand leren nemen van je automatische gedachtepatronen. Bij mindfulness zijn goede voornemens van groot belang. Wat we bij mindfulness proberen is in het hier en nu doen wat we ons eerder ten doel hebben gesteld.

Het doorbreken van vaste patronen en het volhouden van positieve patronen ga je doen met de volgende 5 mindfulness tips:

Verkeerde omgeving uit de weg gaan: tip 1

Verander je omgeving zodat het slechte gedachtepatroon geen kans krijgt. Wil je stoppen met roken zorg dat er geen sigaretten in de buurt zijn of mensen die dat hebben, dit geldt ook bij eten. Het is ook goed om de focus op iets anders te richten, om zo je zinnen te verzetten. Pak bijvoorbeeld een oude hobby op, of ga tussenuit in het mooie Zeeland. Mocht je ideeën zoeken om er tussenuit te gaan dan kun je hier inspiratie opdoen. 

mindfulness zweverig

Slapen: tip 2

Uit onderzoek moeten we het allemaal wel eens zijn met het standpunt; een goede nachtrust is noodzakelijk voor de gezondheid. Ondanks we over het algemeen lang genoeg slapen, zijn we jammer genoeg geen goede slapers. Goed slapen is de allerbelangrijkste goede gewoonte om jezelf aan te leren. Je kunt nog zoveel goede voornemens hebben, als je uitgeput bent, hou je het niet vol. Als je niet fit bent, heb je sowieso geen doorzettingsvermogen. Dit kan verschillende gevolgen hebben, zoals:

  • Concentratieproblemen overdag;
  • Een slecht humeur;
  • Opgejaagd gevoel;
  • Gevolg van bovenstaande gevolgen: problemen op het werk of in je relatie.

goede voornemens slapen

Voldoende slapen houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam. Op korte termijn zorgt goed slapen voor een beter geheugen en meer concentratie. Op lange termijn kan goed slapen het risico op hersenaandoeningen zoals depressie, beroerte en dementie verkleinen. Een goede nachtrust begint vaak al overdag.

Slaaptips:

  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.
  • Laat beeldschermen, zoals tablet, telefoon en televisie, weg uit de slaapkamer.
  • Doe ten minste een uur voor het slapengaan alleen ontspannende activiteiten, zoals lezen.
  • Vermijd cafeïne- en alcoholhoudende dranken enkele uren voor het slapen gaan.
  • Las overdag een piekermoment in om oplossingen te bedenken voor problemen.
  • Neem geen zware maaltijden in de uren voor het slapen gaan.
  • Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.
  • Zorg overdag voor een omgeving met voldoende licht.
  • Vermijd dutjes of power-naps overdag.
  • Probeer iedere dag op precies dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.

Hieronder krijg je een gratis mindfulness slaapoefening, zodat je zelf aan de slag kunt.

Oefening

Duur: 5 – 10 minuten

Het klinkt misschien vreemd, maar juist door spanning te creëren kun je daarna makkelijker ontspannen. Als je lichaam erg gespannen is ben je je daar niet altijd van bewust. Door bewust je spieren aan te spannen en daarna te ontspannen merk je pas het verschil. In deze oefening maak je gebruik van spanning en ontspanning van je spieren.

De oefening kun je vanuit bed uitvoeren. Je kunt hem liggend uitvoeren, zodat je meteen daarna lekker ontspannen in slaap valt.

  1. Ga op je rug in bed liggen.
  2. Zorg dat je benen gestrekt zijn en leg je armen naast je lichaam neer. Het is belangrijk dat je ledematen los en ongedwongen liggen.
  3. Span nu elke spier in je lichaam aan voor een paar seconden. Daarna laat je los en ontspan je de spier. Werk van boven in je lichaam naar beneden toe.
  4. Span elke spier ongeveer 5 seconden aan en laat dan los.
  5. Begin bij je hoofd en nek, span de spieren 5 seconden aan en laat dan los. Doe hetzelfde bij je schouders en je rugspieren. Werk dan via je armen naar beneden, en bal je vuisten. Ga terug naar je schouders en span je buikspieren aan. Werk dan via je benen naar beneden, naar je voeten toe.
  6. Zodra je alle spieren hebt aangespannen en dan hebt ontspannen zal je merken dat je nu veel meer ontspannen bent.
  7. Pas nu ben je bewust van de spanning in je lichaam. En die is nu weg.

Focus op het verloop, niet op het einddoel: tip 3

Door steeds bezig te zijn met je goede voornemen, kan het heel goed zijn dat er teveel druk op komt te liggen en je doel voorbij schiet. De mensen die een mindfulness cursus volgen, leren wat je moet doen met al je aandacht, waardoor je je opdracht beter uitvoert. Je beleeft ook minder stress door niet aan het einddoel te denken. Is je goede voornemen meer buiten wandelen? Spreek dan bijvoorbeeld met jezelf af om 5x in de week een half uur te wandelen en je kunt hierbij natuurlijk ook mindful wandelen. Probeer tijden het wandelen bewust te voelen hoe je lichaam reageert. Je gaat je binnen de kortste keren fitter en sterker voelen. Op deze manier maak je je goede voornemen concreet en ligt de nadruk op het proces.

Goede voornemen stoppen met roken

Onderzoek je zwakte: tip 4

Jij weet ook dat stress, nicotine of te laat naar bed niet goed voor je is. Maar toch onbewust kies je voor deze slechte gewoonte. Probeer te ontdekken wat er voor zorgt dat jij te laat naar bed gaat. Wat zijn de triggers? Zit je te lang op social media? Vind je het moeilijk om ‘s avond geen koffie of alcohol te drinken? Wees open tegen jezelf en onderzoek zo eerlijk mogelijk je gedrag te onderzoeken. Door je bewust te zijn van je gewoontes, kan je er voor kiezen om het de volgende keer anders te doen.

Pak jezelf aan als een kind: tip 5

Door naar de gewoontes van kinderen te kijken kunnen we veel leren. Want van kinderen verwachten we ook niet dat ze uit zichzelf naar bed gaan of dat ze uit zichzelf gezond eten. Volwassenen helpen ze. Door onder andere thuis 5x in de week groente of fruit te eten. En ’s avonds zorg je voor een ritueel, met tanden poetsen, voorlezen en nog even napraten. Door naar kinderen te kijken, zal je er achter komen dat volwassenen ook een overgangstijd nodig hebben en rituelen.

Start met een mindfulness cursus

Wellicht heb je jezelf al wat verdiept in mindfulness met behulp van bijvoorbeeld mindfulness boeken. Maar wat ik je kan aanraden, is om het nieuwe jaar te starten met de mindfulness cursus van Rolf. Dit hoeft geen zeeën van tijd te kosten en je hoeft ook niet wekelijks naar een groepsles. Dit kan ook gewoon thuis in je eigen tempo. Zo kunnen je goede voornemens slagen met mindfulness, doordat je er bewust mee aan de slag gaat.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen