Een fijne Valentijnsdag met yoga en mindfulness

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Een fijne Valentijnsdag met yoga en mindfulness

Valentijnsdag staat weer voor de deur. De dag waar de liefde voor een ander en in je relatie centraal staat en je hieraan een boost geeft. Heb je er wel eens bij stil gestaan, dat liefde voor een ander, begint met liefde voor jezelf? Wanneer je niet van jezelf houdt, kun je ook niet (goed) van een ander houden. Yoga en mindfulness staan centraal bij jezelf. Jij staat hierin centraal. Daarom begint een fijne Valentijnsdag met yoga en mindfulness. Deze twee kunnen jou en je geliefde helpen in je relatie, maar ook de dingen eromheen. Wil je weten hoe? Lees dan snel even verder.

Verliefd op de IK

Leven met volle aandacht, dat lees je wanneer je vraagt: wat is mindfulness? In het kader van Valentijnsdag kunnen we stellen, dat het belangrijk is dat je verliefd bent op jezelf. Je ervaart dan veel vreugde en kent weinig angst. Hier zien we direct weer een verbinding, want mindfulness oefeningen bij angst kunnen een hele goede hulp zijn. Het is dus eigenlijk belangrijk dat je verliefd bent op de IK. Maar hoe doe je dat? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Laten we dit eens simpel bekijken.

Zorg voor passie

Ga eens kijken naar jouw liefde. Dit hoeft niet eens een partner te zijn, dit kan ook je werk zijn, je hobby. Kortom je passie voor het leven. Zorg voor passie in je leven. Is de passie er minder of misschien helemaal niet? Dan kan jij de passie weer terugbrengen. Zo heb je een fijne Valentijnsdag met yoga en mindfulness, want dan is Valentijn toch een hele mooie aanleiding je passie te leven of te gaan voor passie!

Valentijnsdag met yoga en mindfulness - passie

Hoe vind je de passie terug

Misschien word je nu direct neerslachtig omdat je denkt dat bijvoorbeeld je relatie, hobby of werk passieloos is en hier niets meer in te redden valt. Wees gerust je hoeft dit niet direct op te geven. Je bent het waarschijnlijk ooit vanuit passie aangegaan. Belangrijk is: hoe kan je die passie weer terugvinden. En ja, misschien ontdek je dat de passie terug te vinden is of dat je toch andere keuzes moet maken. Het is het onderzoeken waard. Ga kijken wat er wel is. Wat zijn de mooie dingen op je werk of in de ander. Ga ook eens na hoe je kan genieten. Waar word jij en / of je partner nu blij van? Vind je dit moeilijk? Lees dan de tien tips om meer te genieten met minder stress.

Oefening voor Valentijnsdag

Kijk vandaag eens naar de goede dingen in jezelf, in je werk, in je partner en in je relatie. We zien meestal wat er niet is, of wat er fout is. Kijk dus eens naar wat er wel is en wat er goed is. Stuur dit eens in een kaartje naar je geliefde, of wanneer je naar jezelf kijkt, schrijf dit dan op. Dit is tevens niet alleen goed met Valentijnsdag. Dit kan heel goed zijn om iedere week te doen. Of misschien heb je er wel zoveel plezier in, dat je het dagelijks gaat doen. Gewoon even gaan zitten, de goede dingen zoeken en opschrijven. En uiteraard regelmatig terug lezen. Je zult zien, dat je er blij van wordt en zo de passie weer terug vindt. Zo heb jij een fijne Valentijnsdag met yoga en mindfulness.

Valentijnsdag met yoga en mindfulness - oefeningen opschrijven goede dingen met Valentijn

Yoga voor het hart

Naast bovenstaande oefening is Valentijnsdag een goede dag om aandacht te besteden aan je hart, of dat van anderen. Dit kun je natuurlijk ook op andere dagen doen, maar Valentijn is natuurlijk een goede aanleiding hiermee te beginnen.

Hartchakra

Het hartchakra, of anahata, is het vierde energiecentrum. Dit punt staat voor liefde voor jezelf en het zorgt voor onze intuïtie. Als je yoga beoefent vanuit dit centrum breng je jezelf in verbinding met je ware doel. Het hart herinnert ons subtiel aan het pad dat we met de ziel af (dienen te) leggen en biedt ons de gelegenheid om onze ware natuur te realiseren. Het vraagt in ons drukke bestaan veel moed om hier aandacht aan te besteden. Valentijnsdag is natuurlijk een goede aanleiding hiermee te starten.

Yoga voor het hart

Hoe beoefen je yoga voor het hart? Het is vooraf belangrijk te onthouden dat yoga voor jezelf is. Ook bij yoga voor het hart richt je je aandacht in eerste instantie op jezelf. Dit kan confronterend zijn. Kun je alle aspecten van jezelf accepteren? Het kan vreemd, of zelfs egoïstisch voelen als je liefde hebt voor jezelf. We voelen ons het niet waard, alsof we dit niet zouden verdienen. Maar door te oefenen om compassie voor onszelf te hebben, zullen we beter in staat zijn om emotioneel stabiel te zijn in onze relatie met anderen. We zullen beter in staat zijn anderen lief te hebben en te helpen. We schreven immers al aan het begin, dat verliefd zijn op jezelf nodig is, om anderen lief te hebben.

Valentijnsdag met yoga en mindfulness - chakra hart

Liefdevolle aandacht

Een manier om yoga of meditatie voor het hart te beoefenen is door middel van metta. Metta betekent in het boeddhisme zoiets als ‘liefdevolle aandacht’. Concentreer je tijdens je yoga en meditatie daarom op je hart. Stuur met elke ademhaling liefde je hart in, met allereerst onvoorwaardelijke liefde en de beste intenties voor jezelf en vervolgens voor de mensen die je lief hebt. Metta-meditatie is een veelgebruikte techniek in alle boeddhistische tradities.

Verbondenheid

Met of zonder Valentijnsdag, yoga voor het hart is altijd waardevol. Het zal je helpen een gevoel van verbondenheid te ervaren. Het helpt je om jezelf en je eigen behoeften, gevoelens en gedachten in perspectief te plaatsen. Het helpt je liefde te ervaren als een reële emotie, voor jezelf en voor anderen. Het helpt je deze liefde te uiten.

Valentijnsdag met yoga en mindfulness

Breng op Valentijnsdag met yoga en mindfulness dus je aandacht naar je hart, voel de liefde en de warmte. Stel je gewoon voor dat je hart gevuld is met een witgoud licht. Een licht wat vriendschap in zich draagt of liefde. Verbeeld je dan iemand naar wie jij een hartenstraal vanuit jouw hart zou willen sturen. Zie degene voor je en laat dan een prachtige hartenstraal vanuit je hart naar de ander gaan en kijk of degene het kan ontvangen. Dan komt er een hartenstraal terug naar jouw hart. Kijk of jij het kan ontvangen. Laat dan de hartenstraal vanuit je hart naar jezelf terugkomen. Het klinkt misschien zweverig, maar dat is het niet. Lees dat nog maar eens terug bij “Is mindfulness zweverig?”

Ik ben benieuwd of Valentijnsdag met yoga en mindfulness, jou passie heeft gebracht. Laat je me weten, of dit jou geholpen heeft richting Valentijn, of misschien ook wel na Valentijn? Jouw ervaring kan ook anderen weer helpen, dus geneer je niet en laat het hieronder weten in een reactie.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen