Tien tips meer genieten minder stress

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Tien tips meer genieten minder stress

Het nieuwe jaar is weer aangebroken: hét moment voor goede voornemens en plannen. Vergeet hierbij de genietmomenten niet! Steeds meer mensen hebben namelijk allerlei vage lichamelijke klachten door stress. Dat zijn vaak voorbodes van een burn-out. Voorkom dat het allemaal te veel voor je wordt dit jaar en steek je energie vaker in activiteiten waar je energie van krijgt! Hieronder tien tips om meer te genieten. Het zijn simpele, maar zeer effectieve punten die stress verminderen en die je elke dag kunt doen.

Tips om meer te genieten lachen

Lach

Wist je dat lachen stressverlagend werkt en het immuunsysteem van het lichaam stimuleert? Zoek dus uit wat of wie jou echt aan het lachen maakt en zoek dat dagelijks op. Een dag niet gelachen is namelijk een dag niet geleefd.

Schrijf

Koop een schrift of dagboek. Ga elke avond rustig zitten en schrijf op wat je die dag hebt gedaan en hoe je je daarbij voelde. Weet je niet meer hoe je je voelde bij een bepaalde situatie? Het helpt om even je ogen dicht te doen en het moment te herbeleven. Voelde je je bij bepaalde momenten minder goed of gestrest? Dan is het tijd om die dingen aan te pakken! Ben jij zo’n type die ‘s nachts in bed het meeste piekert? Wanneer je lichaam volledig ontspannen is, draait je geest nog overuren. Juist dan is het goed om je hoofd ‘leeg’ te maken en op een ontspannen manier de nacht in te gaan.

Slaap

Voldoende slapen is minstens zo belangrijk als goed eten en drinken. Je voelt je beter als je goed slaapt én je hebt overdag een langer lontje. Doe ’s avonds rustig aan, dim de lichten en eet of drink niet te veel meer na 20:00 uur. Ga op vaste tijden naar bed en kom er op vaste tijden uit. Rust en regelmaat zijn hierbij de kernwoorden. Weet jij hoe veel uren slaap je nodig hebt? Er wordt vaak gesproken over 7 of 8 uur, maar mogelijk is het bij jou anders. Test dit door een paar keer geen wekker te zetten en te kijken na hoe veel uren je wakker wordt. Slaap je vaak minder dan zes uur? Dan heb je een chronisch slaaptekort. Heb je een nacht minder geslapen? Doe een powernap. Voor een snelle herstart en een nieuwe dosis alertheid is 10-20 minuten genoeg. In ons blog Mindfulness met slaapproblemen is meer informatie te vinden.

Tips om meer te genieten slapen

Wees dankbaar

Dankbaarheid kun je beoefenen. Als je gestrest bent lijkt het soms of alles in je leven slecht gaat, maar er zijn vast ook goede dingen. Schrijf op of benoem elke dag zaken waar je dankbaar voor bent. Dankbaar zijn is makkelijker als je ontspannen bent. Het zijn ook vaak de kleine dingen die een glimlach op je gezicht brengen, mits je ze opmerkt. De zon op je huid, een warm bad, een heerlijk stuk taart, de geur van een bed dat net is verschoond, een prachtige zonsondergang. Waar ben jij dankbaar voor vandaag?

Mediteer

Mediteren helpt je lichaam en dus ook je spieren te ontspannen en zorgt ervoor dat je gelukkiger wordt. Begin met vijf minuten focussen op je in- en uitademing. Bij mediteren moet je niets. Je kunt dit zittend of liggend doen, net wat jij het fijnst vind. Probeer niet te denken en heb verder geen verwachtingen. Elke meditatie heeft nut, wat je ook denkt of voelt. Adem rustig vanuit je buik. Je kunt naar muziek luisteren, maar stilte is ook prima. Zet je telefoon op stil, maar zet wel je wekker. Als je het fijn vind kun je het meditatiemoment elke dag met een minuut verlengen. Je kunt op elk moment van de dag mediteren, maar ’s morgens als je wakker wordt is een goede start van de dag. Ga niet gehaast uit bed springen, ontbijt klaarmaken of je mailtjes lezen, maar geniet van een moment voor jezelf.

Maak je niet druk

Maak jij je druk om kleine dingen? Sta je lang voor de kassa omdat het oude vrouwtje voor je al haar kleingeld uit haar portemonnee aan het peuteren is? Rijdt de auto voor je veel te langzaam? Ben je natgeregend? Trap je met je nieuwe schoenen in de hondenpoep? Over het algemeen hoeft er maar weinig te gebeuren om een gestrest persoon in woede te laten uitbarsten. Realiseer je dat dit maar kleine zaken zijn waar je weinig of niets aan kunt veranderen. Boosheid of irritatie kost je alleen maar energie. Probeer iets positiefs uit de situatie te halen. Is dat er volgens jou niet? Accepteer dan de situatie zoals het is.

Eet en drink gezond

Mogelijk al bekend, maar zeker zo belangrijk. De invloed van eten en drinken op je gemoedstoestand is enorm. Gezonde voeding is essentieel voor lichaam en geest. In tijden van drukte en stress schenk je vaak minder of weinig aandacht aan een ‘healthy lifestyle’. Het maakt je dan allemaal niet zo uit wat je naar binnen stopt. Ongezond voedsel verlaagt het energieniveau en dat zorgt weer voor een vermoeid gevoel. Een vermoeid gevoel zorgt er weer voor dat je weinig zin hebt om echt goed eten klaar te maken en de negatieve cirkel is rond. Doorbreek deze door regelmatig iets te veranderen in je eetpatroon. Ga niet alles rigoureus in één keer veranderen, dat hou je niet lang vol. De voeding die je het beste kunt eten bij stress is een vetarme, vezelrijke en koolhydraat rijke voeding met veel groente en fruit.

Dans

Weet je nog dat je als kind hartstikke blij werd om lekker te rennen of te dansen op muziek? Zet je favo muziek aan en laat je gaan! Dansen is gezond en maakt gelukkig. En iedereen kan het. Het gaat namelijk vooral om creatief bewegen en het maakt niet zo veel uit of het nu mooi is of klopt. Met dansen train je verschillende spiergroepen en door het ritmisch bewegen maak je je hoofd leeg.

Ga wandelen

Luister naar de vogeltjes, ruik de heerlijke geuren van de natuur en voel de wind door je vingers gaan. Na een tijd bewegen ga je je beter voelen. Dit komt omdat je lichaam een stofje (fenylethylamine) aanmaakt, dat je dit gevoel geeft. Ook na een fikse wandeling is dit al het geval; daarvoor hoef je helemaal niet heftig en zwaar te sporten. Bovendien ga je je fitter voelen, wat je humeur ook weer ten goede komt. Vind je het te koud in de winter? Probeer toch dagelijks naar buiten te gaan! Wij hebben hierover eerder geschreven in ons blog Mindful wandelen.

Zoek een hobby

Hang niet elke avond achter de TV of je favo Netflix-serie, maar steek je energie in wat je écht leuk vind of probeer iets nieuws uit. Als je creatief bezig bent, ligt je focus tenminste ergens anders dan bij je drukke leven en kom je eerder in een ‘flow’. Heb jij altijd al willen leren haken, piano spelen of breien? Ga op les of probeer het zelf uit. Hier kun je leren om piano te spelen. Creatieve hobby’s als schilderen, foto’s maken of bakken verbetert je humeur en maakt je relaxter, blijkt uit onderzoek. Van bakken kun je zelfs hartstikke zen worden. Zoek je inspiratie om te gaan bakken? Kijk dan op baknieuws.

Tips om meer te genieten hobby

Nooit meer stress

Nooit meer zorgen of stress? Dat zou fijn zijn! Wil jij een ontspannen en fijn leven en meer genieten? Klik dan hier voor de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *