Tien tips om te focussen op het positieve

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Tien tips om te focussen op het positieve

Je hebt vast wel eens van die dagen gehad, dat je het liefst in bed blijft. Of zelfs moét blijven. We maken allemaal nare ervaringen mee in het leven. Tijdens de gezellige en leuke momenten is het meestal nog wel te doen om positief te blijven. Maar zodra het wat moeilijker wordt, lijkt het of ons brein steeds meer negatieve dingen gaat zien.

Met name als je een tijdje in de negatieve spiraal zit, wordt het een hele uitdaging om te focussen op het positieve en te genieten. Tegenwoordig lijkt al het nieuws negatief, mogen we niets, moeten we zo veel, het wordt weer grijzer, de blaadjes vallen. En dan is er ook nog het coronavirus. Kan het nog slechter? Vast wel, maar wees ervan bewust waar jij je op focust.

Negatieve emoties zijn menselijk

Een paar weken geleden was ik helemaal in een blije stemming, totdat ik positief getest werd. Het coronavirus had toegeslagen. Ik had hoofdpijn en was zo ontzettend moe. Ik zat meer dan een week in thuisisolatie. Dagenlang waren mijn enige genietmomentjes mijn zachte bed of bank, water en Netflix. Ik had amper energie.

Helaas was ik ook mijn smaak- en geur kwijt, dus ook geen trek in eten. En dat laatste vond ik heel erg, want ik ben gek op eten! Ik heb verschillende emoties gevoeld. Angst, verdriet en boosheid. Ook onzekerheid: hoe lang zou dit gaan duren?

positieve vrouw

De dag dat ik de test moest doen, viel ontzettend tegen. Ik was verdrietig, bang en boos. Waarom moest ik dit klotevirus nu weer krijgen? En wat een rot test zeg, heel pijnlijk! Ik voelde me helemaal opgejaagd en gestrest. Maar gelukkig kon ik op een bepaald scheldend moment ook weer keihard lachen om mezelf. Dezelfde dag voelde ik ook weer positieve emoties, rust en acceptatie. Daarnaast had ik super fijne gesprekken met mensen die me een goed gevoel gaven en die hun liefde toonden.

Ik kon de dagen dat ik ziek was bijna niets doen. Aan de ene kant misschien niet leuk, maar aan de andere kant wel. Wat een lekker gevoel eigenlijk, helemaal niets moeten. Heerlijk! Laat ik er dan maar van genieten met een dekentje en een theetje op de bank 🙂

Waar zijn jouw gedachten op gericht?

Wat belangrijk is als je positief wilt blijven, zijn je gedachten. Je mindset. Natuurlijk is het normaal om boos, bang of verdrietig zijn. Dat is hartstikke menselijk. Maar in die negatieve emoties blijven hangen is echt niet leuk. Niet voor jezelf en ook niet voor anderen. Het kost veel energie en stress. Een eerste stap is om je bewust te worden van je gedachten. Probeer ze te onderscheppen en ga ermee in gesprek. Zijn ze écht waar? Waar zijn jouw gedachten met name op gericht? Op angst of liefde? Negativiteit of positiviteit? Problemen of oplossingen? Stress of kalmte?

Stond jij normaal gezien gewoon positief in het leven en vind je het het tijdens de coronacrisis lastig om niet meegesleurd worden in die negatieve spiraal? Lees dan zeker de tips hieronder. Je bent namelijk geen slachtoffer van de situatie, je hebt een keuze! Heb je er hulp bij nodig? Zoek dan iemand die jou kan helpen.

focussen op het positieve

Hierbij tien tips om jouw focus te verleggen:

  1. Kijk geen of weinig nieuws. Zelf doe ik dat al jaren. Geen verloren energie meer om zaken waar je toch geen invloed op hebt én zo heerlijk rustig!
  2. Ga wandelen! Echt…het is ontzettend fijn om in de natuur te zijn en al je zintuigen te gebruiken. Die kleuren, die geuren en al die prachtige verrassingen die je onderweg tegenkomt. En ja, ga ook als het regent. En waait 🙂
  3. Zet je telefoon op stil. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn.
  4. Creëer genietmomentjes in je huis. Zoek afleiding. Waar word jij blij van? Koken, bakken, dansen, lachen puzzelen, kleuren, spelen, lezen uit het raam staren? Do what makes you smile!
  5. Schrijf kaartjes! Nu je minder mensen ‘live’ kunt zien, is het heerlijk om weer ouderwets een kaart of brief op de post te doen met een handgeschreven boodschap. Verspreid liefde.
  6. Lach om jezelf! Als je kunt lachen om jouw eigen gedachten en jezelf niet al te serieus neemt, worden jouw dagen een stuk leuker en speelser. Bijkomend voordeel: Als je steeds meer op jezelf aangewezen bent is het ook gewoon heel fijn en gezellig om jezelf leuk te vinden 🙂
  7. Probeer bewust in het moment te zijn te genieten van de kleine dingen. Een bakje koffie in de ochtend, de geur van de was, het geluid van de tikkende regen, de zonsondergang.
  8. Ruim je huis op! Nu je er toch vaker bent dan normaal, kun je het net zo goed gaan organiseren. Je kunt bijvoorbeeld per kamer of per kast opruimen. Maak je huis een fijne plaats om te leven. Wellicht kun je er zelfs nog een extraatje uit halen als je jouw spullen online verkoopt. Winwin!
  9. Als je positief wilt blijven, maak je dan zeker niet druk om zaken waar je niets aan kunt veranderen. Dat kost alleen maar energie en juist dat put je ontzettend uit. Zorg ook je zo weinig mogelijk in contact komt met negativiteit. Dus breng negatieve gesprekken op een ander (fijner) onderwerp, geef aan dat je er niet over wilt praten, ontvolg negatieve mensen op social media en kom niet te veel in de buurt van mensen die jou een slecht gevoel geven. Zoek de mensen, dingen en situaties op waar je blij van wordt!
  10. Maak eindelijk een paar leuke fotoboeken! Heb jij nog niet ergens een laptop liggen met foto’s vanaf 1998? Heb je meteen weer heel veel genietmomentjes!

Leestips tijdens de donkere dagen:

–> Meer in het nu leven? Lees er hier meer over: https://www.geenstressinfo.nl/meer-genieten/
–> Heb jij het nog steeds druk? Check dan dit artikel: https://www.geenstressinfo.nl/nooit-meer-druk/

Dagelijks Genieten

Van genieten een gewoonte maken. Klinkt dat voor jou als een droom? Het kan écht! Ga naar www.dagelijksgenieten.nl en voor dagelijkse positieve vibes volg mij op Instagram via @dagelijks_genieten

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen