Stress voor kerst naar mindful bij kerst

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Stress voor kerst naar mindful bij kerst

We horen de eerste kerstliedjes weer op de radio afspelen. De meeste mensen krijgen weer zin in de kerstdagen om deze samen met familie en vrienden te vieren, maar jij ziet op tegen deze periode waar extra stress voor kerst om de hoek komt kijken.

Op het werk is het extra druk omdat het lijkt of er na december niet meer gewerkt wordt. Ook privé is het extra druk, met wie vieren we 1e en 2 kerst? Wie doet welke boodschappen en niet te vergeten de cadeautjes en de kerstboom.

Maar wie wil er nu een waardeloze en stressvolle kerst? Blijf daarom stress voor kerst de baas met deze 7 mindfulness tips. Zowel jij als je omgeving zullen deze kerst dan echt ervaren en beleven. En bovenal ervan genieten met zijn allen!

Maak een to- do lijst voor kerst

Pak er een pen en papier bij en een lekkere kop warme chocolademelk met een toefje slagroom (vergeet niet te genieten). Schrijf alles op wat je voor deze kerst moet doen. Kerstboom, decoratie, kerstkaarten, presentjes, outfit die gekocht moeten worden tot wat gaan we eten bij de kerstmaaltijd: Vergeet ook niet om de geschreven lijstjes ook online te zetten in je smartphone, handig voor in de winkel als je het lijstje niet bij je hebt.  

Ga vervelende gedachten uit de weg 

Kerst en familie, dat is niet altijd een hoopgevende gedachte, zoals we allemaal wel weten. Ook al gaat het in kerstfilms er anders aan toe. Vaak komen tijdens kerstdiners sluimerende zaken naar boven, en irriteer jij je aan je oom of aan je zwager met zijn flauwe grapjes. Wanneer je hier mindful mee omgaat ga je in deze negatieve gedachten niet mee. Wanneer er deze kerst irritaties gaan opspelen, probeer je dan te realiseren dat dit maar kleine zaken zijn waar je weinig of niets aan kunt veranderen. Boosheid of irritatie kost je alleen maar energie. Probeer iets positiefs uit de situatie te halen. Is dat er volgens jou niet? Accepteer dan de situatie zoals het is.

Met kinderen mindful de kerstdagen door komen

Zitten je kinderen vol van de adrenaline, omdat ze zich druk maken voor feestdagen in december? Maak het overzichtelijk voor ze. Overleg met de kids wat er gaat gebeuren, wie wat gaat decoreren, wie er komt en wat jullie dan gaan doen. Probeer de drukte buiten kerst en oud & nieuw zo minimaal mogelijk te houden. Zo komen je kids intussen in de goede sfeer, krijg je meer dingen bij ze gedaan én kun je jezelf tijdens de voorbereidingen ook ontspannen met relaxte kerstmuziek op de achtergrond.

stress-kerst-mindful-kinderen

Laat je meenemen door het moment

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: je niet druk maken, maar je bezig houden met wat je nu doet. Kan dat eigenlijk wel? Hoe doe je dat dan?

Voorbeeld:

Je zit in de auto en bedenkt je, dat je bij thuiskomst nog spullen voor kerstboom moet kopen, erna koken en daarna echt nog de was strijken. Ook wil je eigenlijk nog even langs je beste moeder.

Dit voorbeeld is de normale manier van denken.

Hoe werkt dat dan als je mindfulness leeft?

Dan luister je naar het geronk van de auto, de klanken van je radio en je voelt de warmte van de auto kachel langs je gezicht gaan. Naast, voor en achter je, zie je de andere auto’s, de omgeving en de weg. Je voelt de hobbels, de vering van je autostoel etc. etc.

Je bent dus volledig in het nu. Dit zorgt voor meer focus en meer ontspanning.

Mooie herinneringen maken

Zoek een liedje op waarvan je blij, warm en vrolijk van wordt. Dat gevoel heeft invloed op je onderbewuste door, in je gevoel en je brein. Ikzelf word helemaal gelukkig van Elvis Presley & Frank Sinatra – The Kings of Christmas. Bij het afspelen van deze muziek ga ik mezelf  helemaal ontspannen voelen. Je kan bovenstaande ook doen met geuren. De verrukkelijke geur van varkenshaasjes met champignonsaus of een heerlijke soep, it is up to you. En je gaat natuurlijk je smaakpapillen prikkelen met de heerlijke maaltijden en doe dit met aandacht.

Mindful eten bij kerst (en daarna)

Het klinkt misschien een beetje vreemd: mindful eten. Tenminste dat vond ik. Toch is dit helemaal niet zo gek. Bij mindful eten ben je bewust bezig. Je staat in eerste instantie stil bij wat je eet en je eetgewoonten zijn. Het is dus ook een bewustwording en eventueel een eye- opener, wanneer je bijvoorbeeld wat gezonder wil gaan eten, of wanneer je af wil vallen. Je leert op deze manier om te eten met aandacht. Hierdoor ga je langzamer eten, meer van het desbetreffende eten genieten en beter luisteren naar de signalen van je lichaam. 

Stress-kerst-mindful-kerstdiner

Mindful eten bereik je door het met aandacht te observeren van alle ervaring rondom eten. Denk hierbij aan:

  • Smaken;
  • Geuren;
  • Honger;
  • Verzadiging;
  • Gedachten bij het eten;
  • Emoties bij het eten.

Vergeet de genietmomenten niet!

Als laatste punt wil ik meegeven; geniet van het moment, Lach, slaap, wees dankbaar, maak je niet druk, ga wandelen. Focus je op de goede dingen van het leven, zo leef je in het moment. Je gaat het leven veel intenser beleven en je haalt er meer bevrediging voor jezelf uit.

Stress voor kerst de baas met mindfulness

Kortom heb je het deze maand extra druk? Dan weet je nu wat je te doen staat. Onthoud deze eenvoudige stappen om de kerst-stress te verlagen. Beter voor jou en ook beter voor je geliefden om je heen!

Lijkt het je wat om structureel mindful te gaan leven, ook in het nieuwe jaar? Dan zou de cursus van Rolf een leuk cadeau voor jezelf onder boom zijn. Geheel in je eigen tempo en je eigen omgeving kan je met je goede voornemen om mindfulness te leven aan de slag. Minder stress, minder piekeren en minder gehaast door het leven. Als je het me drie jaar geleden had gezegd, had ik het nooit durven geloven. Maar ik kan het je dus echt aanraden, want het is echt mogelijk!

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *