Stress onder controle met direct toepasbare tips

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Stress onder controle met direct toepasbare tips

Ervaar je stress en wil je dat laten afnemen? Het lijkt op dit moment wellicht onmogelijk om het gevoel van stress te verminderen. Toch is het mogelijk om minder stress te ervaren  en makkelijker dan je denkt. Neem onderstaande tips serieus want die gaan je helpen om je stress te reduceren.
Stress verminderen met tips

[inhoudsopgave]

Minder stress… Stress verminderen is niet moeilijk

Als je hoofd vol zit met zorgen en piekergedachten dan lijkt het niet mogelijk om te ontspannen. Je voelt je gespannen, en hebt een dof gevoel in je buik, je krijgt allerlei rare klachten en je lijkt het niet van je af te kunnen zetten.

Stress is niet goed voor je gezondheid. Het maak je minder gelukkig en het heeft ook een negatieve invloed op diverse bewegingen in je lichaam, waaronder je afweersysteem en je stofwisseling. Ook ligt een burn-out altijd om de hoek als je de situatie niet verandert.

Minder stress in het leven is belangrijk. Stress verminderen is voor iedereen mogelijk, het vraagt alleen discipline. Als je onderstaande tips toepast en jij jezelf de ruimte geeft om weer in balans te komen. Dan ben je voor je het weet weer ontspannen, en kun je de hele wereld weer aan!

Stress laten afnemen met beweging

Het is open deur maar als je hoofd vol zit dan is het moeilijk om te ontspannen. Neem daarom juist actie om iets makkelijks op te pakken, bewegen.

Ons lichaam produceert het hormoon adrenaline als reactie op stress. Wanneer we gaan bewegen (het liefste buiten) kunnen we dit hormoon adrenaline op een simpele manier slopen. Wanneer je ongeveer 50 minuten matig tot intensief gaat bewegen zal je merken dat dit je lijf meer dan goed zal doen.

Geregeld bewegen gaat je helpen om met je stress om te gaan, en het belangrijkste het zorgt voor minder stress. Je maakt je brein leeg, er worden blijmoedige makende stofjes serotonine aangemaakt in je hoofd en je voelt je direct meer relaxed.

Heb je er moeite mee om te gaan bewegen? Wees niet al te streng voor jezelf. het is niet noodzakelijk, je kunt ook lekker je boeltje  schoonmaken (dat is behoorlijk beweeglijk en kalmerend). Tip één mag je niet vergeten want dit echt een hele belangrijke om je stress te laten afnemen. Dus ga aan de slag en blijf geregeld bewegen om jezelf te behoeden tegen druk.

Maak het niet moeilijk

Creatieve en ondernemende mensen hebben vaker last van stress. Ze willen zoveel doen, en daardoor raken ze overstelpt.

man ziet het meer zitten

Als bedrijvig persoon figuur vind je het moeilijk om echt te relaxen. Het voelt zinloos om hele dagen niets te doen om jezelf te resetten. Geef jezelf liever de voldoening van het afmaken van wat nuttige opdrachten.

Wil je minder stress en je stress afbouwen? Wees niet te hard voor jezelf. Maak met je zelf een deal dat je bijvoorbeeld één belangrijke opdracht afrondt die dag, en dan onbezet bent de rest van de dag. Of ga iets doen in de tuin of in het huishouden. Sta jezelf toe om het gewaar te worden dan je iets hebt bereikt, dat je je tijd dienstbaar hebt besteed, en stel jezelf duidelijke grenzen.

Beheersing in je denken

Ga eens zitten en schrijf eens op wat voor dingen er op dit ogenblik allemaal in je leven gebeuren. Wat slokt jou allemaal op? Over welke plannen en opdrachten zit jij je aandacht op dit moment te rangschikken?

Het spreekwoord, ‘Wie schrijft die blijft’ kunnen we hier ook toepassen, want door alles op te schrijven krijg je inzicht. Dat inzicht geeft je beheersing. En dat draagt weer bij om stress te verminderen.

In de bovenkamer worden opdrachten en je denkwereld verbonden aan je gemoed. In de meeste gevallen staan deze niet tot de werkelijke situatie. Opdrachten die in zijn geheel niet van belang zijn houden je de complete dag doende, terwijl de echt zaken die er toe doen blijven liggen.

Nogmaals ‘Wie schrijft die blijft’, schrijf je brein schoon, zorg zo voor minder stress en beleef zelf hoe eenvoudig het wordt om de juiste volgorde van taken te stellen. Overbelasting wordt meestal voortgebracht door een tekort aan prioriteiten!

Vitaminen om je stress de baas te worden

Een overbelast mens verslind vitaminen en mineralen in een versneld tempo. Vandaar is het doorslaggevend om in het bijzonder op vitamine te korten te letten.

Groente en fruit

Het is daarom verstandig om zijn om in het bijzonder te letten op je inname van o.a. magnesium, vitamine c, vitamine B en calcium. Het is daarom aan te raden je eten aan te verrijken met volkoren producten, verse groenten, ongebrande noten en zaden kun je je body blijven voorzien van deze invloedrijke bouwstoffen zodat je lijf ook onder spanning goed in bedrijf blijft.

Suiker en voeding

Wanneer een lichaam onder spanning staat is het uit evenwicht. Omdat de hormonen uit hun evenwicht zijn kan je extra veel zin krijgen in suikers en slechte snacks. Ga deze verzoeking uit de weg als je snel van de spanning in lijft al wilt.

Onderhoud je gestel met een gedoseerd en heilzaam dieet en probeer zoetigheid zoveel als mogelijk te ontwijken. Dit houd in dat je beter kan afstappen van wit boord, snoep, frisdranken en alcohol. Verder is ook cafeïne om de momenten dat je onder spanning staat een hele beroerde voorkeur, aangezien dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol aanwakkert.

Mediteren om stress te laten verdwijnen

Hanteer meditatie als medicatie. Als je enigszins tot kalmte bent gekomen dan kan meditatie je vervolgens helpen bij de spanning te reduceren..

De ademhaling is de basis van meditatie. Word je bewust van je ademhaling, en ervaar dat in tijden van spanning dat je hoog en oppervlakkig ademhaalt. Wanner je de gewaarwording van stress wilt reduceren, haal dan rustig en diep adem via je buik.

Meditatie tegen stress

Aansluitend kun je ergens waar je niet gestoord wordt gaan zitten of liggen, en je tien minuten lang te focussen op je ademhaling. Dat is in het begin moeilijk, maar het wordt iedere keer eenvoudiger.

Bij meditatie verlaag je je hartslag en daardoor maak je minder stresshormonen aan, verlaagt je bloeddruk en je geest wordt opgeklaard.

Kruiden tegen stress

In tijden van stress kun je nog wel wat bemoediging gebruiken. Moeder natuur kan je daarbij een handje helpen. Gebruik kalmerende kruiden die je bijstaan om tot kalmte te geraken en de aanmaak van stresshormonen kunnen indammen, wat op zijn tijd weer voor minder stress zorgt.

Voorbeelden hiervan zijn; Valeriaan, Passiebloem, Basilicum Ginseng  kamillethee drinken, Verbena, Sint-janskruid, asperge eten en kruidenthee drinken drinken.

Ook zijn er diverse homeopathische geneesmiddelen te krijgen die je op een doelmatige en natuurlijke wijze helpen rustig te worden door middel van kruidenextracten.

Meer mindfulness voor het dagelijkse leven?

Nu je dit artikel heb gelezen kan je aan de slag met de tips die zijn gegeven. Maar om hier structureel mee aan de slag te gaan vind ik de online cursus Mindfulness voor het Dagelijkse leven van Rolf een uitstekend hulpmiddel.

In deze cursus leer je diverse mindfulness oefeningen ondersteund met video en audio materiaal.

Wil je minder stress? Dan raad ik je het boek van Rolf aan.

[ctabox id=”65″ title=”Onderaan de nieuws blogs” class=”boxed”]

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *