Stress verminderen met 21 mindfulness tips – deel 3

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Stress verminderen met 21 mindfulness tips – deel 3

Dit is alweer deel 3 met daarin de laatste 7 tips van de 21 mindfulness tips voor stress verminderen. Een belangrijk iets wanneer je (veel) last hebt van stress in het dagelijks leven. Dit kan je namelijk behoorlijk wat klachten geven, zowel lichamelijk als geestelijk. Dit wil natuurlijk niemand, maar iedereen wil het wel graag makkelijk en snel oplossen. Deze kleine handige toepasbare laatste 7 tips kunnen hierbij helpen.

Stress verminderen tegen klachten

Stress en onrust kunnen voor behoorlijk wat klachten zorgen. Hier kun je natuurlijk mindfulness oefeningen voor doen, zoals mindfulness oefeningen bij hyperventilatie, of mindfulness oefeningen bij slaapproblemen. Maar zaken als hyperventilatie, slaapproblemen, angstklachten, hoofdpijn, komen vaak door innerlijke onrust en stress. De oefeningen helpen heel goed natuurlijk, maar het belangrijkste is om het bij de bron aan te pakken. Je moet ervoor gaan zorgen, dat stress en onrust jouw dagelijks leven niet beheersen. Je moet dus als het ware stress verminderen tegen klachten. Dit is lastig in ons dagelijkse drukke leven. Gelukkig zijn er kleine dingen die je helpen bij stress verminderen in het dagelijks leven. Je kon al 7 tips hiervan lezen in deel 1 en 7 tips in deel 2. Vandaag de laatste 7 tips in deel 3.

1. Wees niet altijd te streng voor jezelf

Weg met die perfectionist en te hoge lat voor jezelf. Als je te veel van jezelf vraagt, leg je te veel druk op jezelf en dat levert stress op. Niemand is volmaakt en jij dus ook niet, en dat is oké. Accepteer gewoon je fouten en leer ervan. Waar mensen werken en leven worden nu eenmaal fouten gemaakt. Af en toe vallen, en daarna weer opstaan. Doe jezelf een plezier en stel voortaan realistische doelen en verwachtingen op, dan hou je het relaxed voor jezelf.

2. Lachen is gezond, ook voor jou!

Wat ook helpt om je stress te verminderen is elke dag lachen. En dit kan echt hoor, let maar op! Kijk eens een leuk kort filmpje tussen je werk door, maar lol met je collega’s. Bel ’s avond die vriendin waar je zo mee kan lachen. Zo lach je iedere dag wel een aantal keer.
Naast lachen kunnen ook ontspanningstechnieken zoals yoga je helpen. Praten met mensen die je vertrouwt, kan ook enorm helpen en vergeet dan tussendoor of naderhand zeker niet te vergeten om te lachen.

 

3. Trek je niet te veel aan van anderen

Deze tip klinkt zo simpel, dat is het niet en dat weet ik als geen ander. Maar weet dat nooit iedereen je aardig zal vinden en je geen invloed hebt op wat iemand doet, zegt of vindt. En wanneer men over je praat of heeft gepraat en dit is niet gebaseerd op de waarheid, denk dan maar zo: “als ik maar weet hoe het zit!” en “zo lang ze over me praten, weet ik dat ik nog leef!” Natuurlijk kun je wel met je familie of vrienden en vriendinnen je frustratie uiten over hetgeen wat men over je vertelt, maar vergeet er dan daarna ook niet om te lachen. Het zegt meer over die persoon die gekke dingen zegt of verzint, dan over jou.
Richt je daarom lekker op jezelf en op je eigen ontwikkeling. Veel reacties van anderen komen voort uit hun onzekerheden, onthoudt dat goed! Geloof me, je wordt er steeds beter in!

4. Durf ‘nee’ te zeggen

Misschien heb je écht geen tijd (en geen zin) om naar een verjaardag te gaan, maar voel je je toch verplicht. Zeg dan toch eens nee. Dit is in het begin moeilijk, maar echt je zal merken dat je er steeds beter in wordt. Je zal ook merken, dat je eerst nog achter de ‘nee’ een heel verhaal met excuses plakt waarom je nee zegt. Maar ook dit wordt minder. En het is niet nodig ook om je altijd te excuseren. Voor jezelf kiezen is juist goed, dat heb je ook al kunnen lezen in deel 7 met tips voor stress verminderen. Bepaal wat voor jou belangrijk is. Je wordt ook hier echt steeds beter in, let maar op.

5. Stress verminderen door taken te delegeren

Bij nee zeggen, hoort ook een beetje de term delegeren. Als je op je werkt constant taken krijgt, waar je geen energie van krijgt, waar je niet goed in bent of waar je simpelweg geen tijd voor hebt: delegeer dan. Je hoeft dan dus niet direct glashard nee te zeggen, geef aan dat je er geen tijd voor hebt.  Of dat je hier niet zo goed in bent en kijk samen met jouw collega’s of jullie wat kunnen regelen. Omgaan met stress is juist op het werk belangrijk, ze willen immers dat je kunt blijven werken toch?

6. Het is gebeurd daar verander je niets meer aan

Zeer belangrijk: je hebt géén invloed op iets dat toch al gebeurd is… Daarover stressen heeft simpelweg geen zin meer, je kunt het niet meer terug draaien. Dit kan van alles zijn, zoals een fout op het werk, of een vergeten afspraak, of onhandig dat je bent een pot tomatensaus laten vallen voor de kassa, waardoor je het liefst door de grond wil zakken. Zet het gewoon van je af. Verzet je gedachten, ga iets anders doen. Het is nu eenmaal gebeurd en dat is iedereen vandaag, morgen, of zeker binnenkort weer vergeten.

7. Het is goed, laat het maar los

Het is vaak heel moeilijk maar in veel gevallen vaak wel het beste om los te laten. Ga vooral niet stressen, omdat je stresst. Het is oké om soms even stress te ervaren, dat is menselijk. Maar laat je leven er niet door beïnvloeden. Doe dit door de verschillende tips toe te passen. Hierdoor leer je loslaten, soms op een manier dat je zelf niet eens door hebt dat je het los laat. Erg grappig, zeker wanneer je dit later constateert.

 

Einde van 21 mindfulness tips voor stress verminderen

Met dit laatste deel en deze laatste 7 tips, zijn we alweer aan het einde van de 21 mindfulness tips voor stress verminderen. Ga de tips op jouw tempo toepassen. Pak ze er gerust weer bij, wanneer je even niet meer weet hoe het ook alweer moest. En let ook op, dat stress verminderen ook tijd nodig heeft. Ondanks dat het makkelijk toepasbare tips zijn, kost het ook tijd de stress uit je lijf te halen.
Ik ben benieuwd of jij verbetering ervaart door deze tips. Laat je het me weten in een reactie hieronder?

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *