Stress verminderen met 21 mindfulness tips – deel 2

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Stress verminderen met 21 mindfulness tips – deel 2

Stress kan behoorlijk vervelend zijn en het kan vele lichamelijke en geestelijke klachten veroorzaken. Door mindful te leven, kun je stress behoorlijk verminderen. Dit doe je niet alleen met oefeningen maar ook door dagelijkse kleine dingen. Start je stress verminderen met deze tweede reeks 7 tips van de in totaal 21 mindfulness tips en geniet van innerlijke rust.

Onrust en stress verminderen in het dagelijks leven

In mijn vorige blog schreef ik al dat ik zelf tot een tijdje geleden veel last had van onrust en stress in mijn leven. Om de stress te verminderen pas ik zelf kleine dagelijkse dingen toe. Niet alleen mindfulness oefeningen, maar gewoon kleine dingen die me dagelijks helpen om de stress de baas te blijven. In totaal heb ik 21 tips voor je, waarvan ik al 7 tips om stress te verminderen schreef in mijn vorige blog. Vandaag heb ik de volgende 7 tips voor je, die je makkelijk kunt toepassen om beter te leven in het hier en het nu, wat je helpt bij stress verminderen.

1. Voorbereiding is het halve werk

In mijn vorige tips kon je al lezen over lijstjes maken. Echter kan voorbereiding ook heel goed helpen. Voorbereiding is het halve werk bij veel dingen en het helpt echt bij stress verminderen. Stress hoef je niet altijd te hebben omdat je het druk hebt. Het is goed mogelijk dat jij je druk maakt om 1 bepaald ding. Dit kan iets belangrijks zijn, zoals een sollicitatiegesprek. Maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om een deadline halen in je werk. In dit soort gevallen is voorbereiding het halve werk. Lees je goed in. Bereid je voor op eventuele dingen die tegen kunnen zitten (ga bijvoorbeeld op tijd van huis en calculeer ruime reistijd in, als die er is) en schrijf op wat je echt niet wil vergeten. Zo neem je de dingen al weg wat fout kan gaan, waar je je vaak druk om maakt. Dit scheelt echt al een hele hoop.

2. Stress verminderen door de oorzaak te zoeken

Bij een gesprek of presentatie is het vrij logisch dat de stress daarvan komt. Maar als dat bij jou niet het geval is, probeer dan eens naar de oorzaak van stress in jouw geval te zoeken.
Verwacht je teveel van jezelf? Trek je je teveel van anderen aan? Ben je een perfectionist? Als je weet wat jouw triggers zijn, dan kun je daar aan werken.

3. Kies regelmatig voor jezelf

Druk en verwachtingen van anderen kan flink wat stress veroorzaken. Denk aan vrienden die van je verlangen dat je er iedere zaterdag bij bent. Is daar bij jou sprake van? Kies NU voor jezelf.
Beantwoord voor jezelf eens vragen als: waar krijg ik energie van en wat vreet energie? Wat doe ik écht graag? Wat wil ik graag bereiken binnen de komende jaren? Schrijf het uit en werk daar naar toe.

4. Zorg voor afleiding

Of het nu gaat om een belangrijk gesprek of chronische stress: zorg voor afleiding! Ga bijvoorbeeld mindful wandelen, iets lekkers maken of even dansen op je favoriete nummers. Verzet je gedachten even en kom tot rust.

5. Stel jezelf de vraag of de stress zin heeft

Het klinkt misschien stom, maar het helpt mij echt, stel jezelf de vraag: heeft het zin dat ik stress? Ga ik daardoor beter presteren of ga ik juist slechter presteren? Een beetje stress is oké, maar op de lange termijn is het héél ongezond.
Wat bereik je ermee als je stresst? Je gaat echt niet ineens wél die bus halen. Sta hier regelmatig bij stil en schrijf eventueel je antwoorden op. Dit kan echt heel goed helpen. Het zet je met beide benen op de grond, waardoor je realistischer kan kijken en denken. Dit scheelt ook een hoop stress.

6. Zorg dat je creatief bezig bent op zijn tijd

Ben je creatief of helemaal niet? Dat maakt eigenlijk niets uit, want wanneer je voor jezelf creatief bezig bent, hoeft het niet perfect te zijn. Iets met je handen doen helpt om je gedachten stil te zetten en tot rust te komen. De stress van je af schrijven, kleuren voor volwassenen of verven… Het hoeft niet mooi te zijn, het gaat om het doen! Het helpt je ontzettend, let maar op.

7. Laat je emoties gaan

Herken je dat? Je loopt eigenlijk over en het huilen staat je nader dan het lachen. Al weet je soms niet eens waarom, het is gewoon wel eens allemaal even te veel!
Wist je dat huilen gezond is? We kennen allemaal het opgeluchte gevoel na een stevige huilbui, al die negatieve energie die je hiermee loslaat. Het geeft je lucht, letterlijk ook, want vaak kun je daarna vrijer ademen. Je voelt je beter en vermindert zo je (opgekropte) stress. Dat komt omdat huilen de aanmaak van endorfines in je lichaam (je feel good hormonen) stimuleert. Huilen is dus goed voor je én voor je stress, dus voel je een huilbui opkomen, krop het dan niet op maar laat het er vooral uitkomen. Zet de tissues maar klaar!

 

Stress verminderen met 21 mindfulness tips

Dit waren alweer 7 tips, waar je mee aan de slag kunt. Tips die helemaal niet zo moeilijk zijn. Je kunt ze dagelijks toepassen en ze helpen mij in ieder geval echt. Daarnaast heb ik ook heel veel aan de mindfulness oefeningen bij onrust. Deze pas ik nog regelmatig toe, wanneer ik onrust voel in mijn lijf. Vooral het volgen van mijn ademhaling helpt mij heel goed, wanneer ik weer eens piekerend in bed lig. Ja, ook ik heb dat soms nog, ook al heb ik de cursus mindfulness van Rolf gevolgd. Maar het fijne is, dat ik hierdoor wel beter om kan gaan met stress en onrust en door de handvatten die ik heb gekregen mijzelf weer snel en goed kan herpakken.

Wil je naast de dagelijkse toepasbare tips en mindfulness oefeningen ook echt goed leren omgaan met stress en leven in het hier en het nu? Dit is echt prettig, in vergelijking met altijd gehaast leven. Ik weet inmiddels het verschil en kan de cursus iedereen aanraden. Wil je er meer over weten? Klik dan even op de link hieronder. En niets moet, alles mag. Het hoeft niet.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *