Is mindfulness zweverig?

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Is mindfulness zweverig?

Vorige week sprak ik iemand die mij vroeg, vind je mindfulness niet iets voor zweverige figuren? Ik riep quasi verbaasd mindfulness zweverig!? Mindfulness is niet zweverig!
Toen ik in het kort het principe van mindfulness uitlegde zei hij, waarom zou ik kostbare tijd verdoen met stilzitten, terwijl ik ook kan sporten of werken? 

[inhoudsopgave]

Is mindfulness zweverig

Over mindfulness is heel veel te vinden online en offline, ik heb hier eerder over geschreven in mijn blog wat is mindfulness. Kortweg komt het hierop neer, mindfulness is een stroming in de psychologie die het Westen heeft veroverd. Oorspronkelijk is mindfulness onderdeel van het boeddhisme. Mindfulness betekent leven met volle aandacht. De meeste mensen leven constant in gedachten. Het meest van deze gedachten gaan over de toekomst. “Morgen moet ik dit, overmorgen moet ik dat en vanavond moet ik nog echt even…”

Met mindfulness richt je juist je aandacht op het heden. Je laat je gedachten voor straks en morgen voor wat ze zijn en je houdt je bezig met wat je nu aan het doen bent. Wanneer je dit leest, zou je toch zeggen: mindfulness is niet zweverig toch?!

mindfulness zweverig

Wetenschappelijk

De afgelopen jaren zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken naar mindfulness gedaan. De conclusies uit deze wetenschappelijke onderzoeken zijn dat mindfulness goed is voor de mens. We kunnen niet alle onderzoeken hier bespreken daar zou ik je behoorlijk mee gaan vermoeien en ik sluit niet uit dat er ook zweverige onderzoeken tussen zitten. Maar toch wil ik er wel kort wat van zeggen.

Onderzoek

Vanaf de zeventiger jaren van de vorige eeuw is er veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van mindfulness. Ook bij mensen met pijnklachten, stress, angststoornissen, reuma, kanker en depressies. De uitkomst van deze testen erkennen de positieve ervaringen van deelnemers aan deze mindfulness trainingen. De personen die hieraan meededen melden na afloop vaak een vermindering van hun lichamelijke en psychische klachten, meer levenslust, energie en ontspanning, een betere slaapkwaliteit en een grotere vaardigheid om met stressvolle situaties om te gaan.

Richard Davidson en Jon Kabat-Zinn

Wetenschappers Richard Davidson en Jon Kabat-Zinn hebben bij een groot bedrijf de medewerkers 8 weken lang onderworpen aan een mindfulness training, en wat blijkt, na 8 weken is er meetbaar minder spanning en onrust waarneembaar. Ook is er in de hersenen veel minder activiteit gemeten, gelukkig wel in de delen van de hersenen die samenhang hebben met positieve emoties. Een andere onverwachts voordeel wat aan het licht kwam is een meetbare toegenomen werkzaamheid van de immuun taak. Dit na 2 maanden mindfulness training waren deze mensen dus waarneembaar gelukkiger, meer relax en gezonder zonder zweverig te worden!

mindfulness hersenen

Waarom ook jij mindfulness nodig hebt

Stel je voor je zit in de trein en je overbuurman zit tegen zichzelf te praten, wij zouden zeggen die persoon is van het padje af. Wij zouden dat nooit doen want we willen niet voor een halvegare aangezien worden. Wist je dat wij toch precies hetzelfde doen als die overbuurman in de trein? Door fatsoensnormen zullen wij dit niet hardop doen maar intussen praat ook jij de hele dag in jezelf.

Het vreemde hiervan is dat we niet door hebben dat we dit doen. Wij doen dit zonder na te denken het is een gewoonte waar de meeste mensen stekeblind voor zijn. Veel mensen zijn zo gewend aan die automatische gedachtestroom, dat het aanvankelijk lastig te herkennen is, laat staan het te veranderen. De toestand van ons brein als we niet ergens mee bezig zijn is, dagdromen, mijmeren, vergelijken, tobben en piekeren. Vindt je mindfulness zweverig of begin je het al te begrijpen?

Oefening

Wat zetten we erop dat jij hier ook last van hebt? Laten we een klein experiment doen. Probeer één minuut lang ongestoord tot honderd te tellen én niet in gedachten te verdwalen.

Klaar? Ja? Start!

1,2,3,4,.……………. honderd!

En, gelukt? Ik durf met zekerheid te zeggen dat het niet gelukt is en jouw gedachten overal naar toe dwaalden. Veel mensen die dit voor de eerste doen zien eerst niet hoe erg hun gedachten alle kanten op gingen. Ze denken wellicht zelfs dat het ze is gelukt niet na te denken.

nadenken over mindfulness

Ben jij al klaar voor mindfulness?

Om het voordeel van mindfulness te aanvaarden, is het van groot belang eerst de gekte van je eigen geest onder ogen te zien. Dat kost je wel wat discipline, scherpte en zelfinzicht om dit bij jezelf te kunnen vaststellen. De bedoeling van mindfulness is om je een uitweg te geven uit de toestand van je brein en die voortdurende gedachtestroom te doorbreken. Je kan hier ieder moment mee starten, maar je moet hem nog wel gewaarworden. Je kunt er  nu al mee oefenen, met de volgende kleine oefening.

Oefenen oefenen

Deze opgave lijkt makkelijk, maar de uitkomst kan zeer verrassend zijn. De oefening gaat er eenvoudigweg om, om je ademhaling bewust te meemaken als inademing en de uitademing als uitademing. Daarom, bewust ademhalen.

Het voorwerp van je mindfulness – of van je concentratie – is dus je adem. Zodra je deze oefening goed leert uit te voeren, zal de altijddurende innerlijke twist ophouden.  Je gedachten staan op rust. Op dat ogenblik hoef je geen echte inspanning meer te doen om te stoppen met denken; je brengt eenvoudigweg je aandacht naar je ademhaling. Op dat moment ervaar je dus totale rust. Niet meer denken aan het verleden. Je hoeft niet te denken aan de toekomst. Ook niet denken aan je werk, je zorgen, je ex-man en alles wat je nog moet doen. Dat is de kracht van mindfulness.

En ja moet je oefenen oefenen en nog eens oefenen om deze hoedanigheid te verkrijgen, en het zal bij wellicht even duren, maar toch ga je wel meer tevreden zijn in je dagelijkse leven en ga je deze oefening vaker doen.

Oefenen bewust ademhalen

Een inademing kan drie, vier, vijf seconden duren of zelfs langer. Je hoeft je tijdens de oefening niet te bemoeien met je ademhaling. Als je ademhaling kort is, laat het kort zijn. Als je ademhaling lang, laat hem dan lang zijn. Probeer dit niet te forceren. Richt je simpelweg op je ademhaling. Ga even rustig zitten of liggen, waar jij de voorkeur aan hebt, en gedurende 5 minuten richt je je geheel op je ademhaling. Gedachten die langskomen negeer je ronduit, maar hou je er verder niet mee bezig. En merk je dat je toch ergens anders zit met je gedachten, richt je dan direct weer op je ademhaling en ga verder tot de 5 minuten om zijn.

Doe deze oefening 2x per dag in een rustige omgeving, zittend of liggend, en begin met 5 minuten. Elke 2 weken kun je er 5 minuten aan toevoegen, totdat je 20 of 30 minuten bereikt hebt. Dat is een volledige meditatie, maar het kost geduld om je zolang te kunnen focussen. Voeg dus alleen tijd toe zodra je zelf denkt dat je er klaar voor bent.

Mindfulness - never give up

Conclusie

Hieronder een opsomming van positieve resultaten die uit de onderzoeken naar mindfulness zijn gekomen:

  • mensen ervaren minder stress
  • onrust nam af
  • sneller en langer slapen
  • minder piekeren
  • beter concentreren
  • fitter
  • sneller herstel na ziekte
  • groter gevoel van tevredenheid en geluk

Wil jij dit ook?

De cursus hieronder kan jou helpen. Gaat dit nog te snel kan je ook eerst het boek – De kleine mindfulness voor dummies – lezen. Wanneer je met behulp van deze tips aan de slag gaat, ben ik natuurlijk heel benieuwd of je nog steeds denkt dat mindfulness zweverig is slagen over een tijdje. Laat je het me weten in de reacties hieronder?

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *