Mindfulness oefeningen op het werk

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness oefeningen op het werk

De vakantietijd is weer voorbij en velen zitten weer in het ritme van kinderen naar school brengen, huishouden en uiteraard naar het werk gaan. In mijn vorige blog kon je lezen hoe je mindful kunt blijven na de zomervakantie. Omdat je (tenminste ik wel) veel tijd spendeert op je werk, is het ook belangrijk om hier mindful te kunnen blijven. Dat kan o.a. met mindfulness oefeningen op het werk. 

Wat zorgt voor stress op het werk?

Vaak hebben en ervaren mensen stress op het werk en op de werkvloer. Dit komt vaak door verschillende dingen, zoals:

  • Je wilt je werk (te) goed uitvoeren;
  • Je wilt goed overweg kunnen met je collega’s en loopt hierdoor soms op je tenen;
  • Zeker wanneer je met targets werkt komt er vaak veel stress vrij. Je wilt namelijk jouw targets halen en het liefst ook nog een promotie maken.

Als je deze punten leest, kun je wellicht zo al wel zien dat dit soort dingen veel stress op kunnen leveren. 

Mindfulness oefeningen op het werk tegen stress

Waarom mindfulness op het werk?

Er zijn dus verschillende redenen en factoren die voor stress op het werk kunnen zorgen. Daarom is mindfulness op het werk erg goed. Door ook mindfulness te zijn op je werk, kun je de stress vaak voorkomen of als het er al is tegengaan.
Je zal merken dat wanneer je mindfulness oefeningen op het werk doet, je hierdoor een betere concentratie krijgt. Daarnaast zul je merken dat je:

  • Beter gefocust bent;
  • Creatiever wordt;
  • Productiever wordt;
  • Meer ruimte in je hoofd krijgt om te denken.

Deze voordelen zijn allemaal onderzocht en bewezen in talloze onderzoeken. Het loont dus echt om mindfulness oefeningen op het werk toe te passen.

Hoe zet je mindfulness in op het werk?

Je kunt mindfulness op verschillende manieren inzetten op het werk. 

  1. Zeg eens wat vaker nee. Als er altijd veel van je gevraagd wordt, of wanneer je bezig bent met een klus en iemand vraagt je ook nog naar iets anders te kijken, mag je gerust nee zeggen. Leg hierbij aan je collega of je baas uit waarom je nee zegt. Wanneer jij aangeeft dat dit extra werk, jouw eigen werk niet ten goede komt, begrijpt men dit vaak al veel beter.
  2. Probeer je te verplaatsen in je collega’s. Jij houdt je namelijk bezig met mindfulness en probeert dit toe te passen. Maar dat doen jouw collega’s vaak niet. Zij zullen dus vaak meer gestresst zijn en ook wat minder rustig en gehaast reageren en dingen van je vragen. Door je in hen te verplaatsen (ga eens na of ze veel werk op hun bord hebben, of dat er wellicht een niet zo’n fijne thuissituatie is) kun je hun handelen en doen beter plaatsen en blijf je hier zelf al rustiger onder.

Mindfulness oefeningen op het werk - inleven in collega'sWat niemand wil is dat te veel werk en onaardige collega’s jou van je stuk brengen en hierdoor je werk eronder lijdt en jij last krijgt van stress. Hierdoor word je namelijk minder productief, minder positief en de kwaliteit van je werk zal er niet beter op worden. In dit geval kun je onderstaande mindfulness oefeningen op het werk toepassen.

Mindfulness oefeningen op het werk

Tip 1: Maak een wandeling tussendoor

De kans is groot dat je de hele dag in dezelfde ruimte werkt. Mindfulness op het werk kan daarom heel makkelijk toegepast worden door tijdens je pauzes lekker buiten even te gaan wandelen. Neem je telefoon niet mee maar geniet van de frisse lucht, de geluiden en de geuren. Niet alleen worden je lichaam en geest op deze manier even ‘opnieuw opgestart’, maar het is ook goed voor je focus, creativiteit en discipline om af en toe even in een andere ruimte te zijn. Vooral buiten dus.

Tip 2: Focus op je ademhaling

Zit je echt in een stressvolle situatie op je werk en ben je geheel de kluts kwijt? Stop dan even met de taken waar je mee bezig bent en focus je op je ademhaling.

Een goede manier om direct stress te verminderen, is door je uitademing te verlengen. Dit geeft je onderbewuste een seintje dat er niets is om je druk over te maken en dat je kunt ontspannen.
Bedenk dat gedachten slechts je gedachten zijn, ze zijn niet per definitie waar. Sterker nog, veel van de dingen waar we ons zorgen over maken en waar we gestresst door raken, gebeuren in werkelijkheid helemaal niet. Het zijn slechts illusies die je jezelf wijs maakt.

Stop dus even met de taak waar je mee bezig bent. Sluit eventueel je ogen. Richt je op de ademhaling en verleng de uitademing. Doe dit een aantal minuten.
Dit is een hele simpele oefening voor Mindfulness op het werk en ik weet zeker dat je je een stuk kalmer zal voelen. Ik spreek uit ervaring en ik heb altijd veel aan deze oefening.

Tip 3: Luister naar rustgevende muziek

Het ligt er natuurlijk aan welke baan je hebt, maar wanneer je de mogelijkheid hebt om muziek te luisteren, kun je rustgevende muziek opzetten. Dit maakt je rustig en dit leidt je nare en stressvolle gedachten af.

Naast deze tips kun je ook altijd nog eens kijken bij de mindfulness oefeningen bij onrust. Ook hier zitten wat tips bij die je op je werk kunt toepassen. 

Mindful leven tijdens maar ook buiten het werk

Het beste is natuurlijk om mindful te leven tijdens maar ook buiten het werk. Zo ben je altijd en overal rustiger, heb je minder last van stress en leef je in het hier en het nu. Dat is immers wat mindfulness is. Ik kan je vertellen dat het een stuk aangenamer leeft in de wereld van nu. Wil je net als mij ook naar een minder stressvol leven en dit dagelijks ervaren zonder steeds oefeningen toe te moeten passen? Klik dan even op de link hieronder. Na deze cursus is het voor mij makkelijk mindfulness dagelijks toe te passen en gaat dit vanzelf. Natuurlijk doe ik nog wel eens oefeningen, maar het gaat alemaal veel makkelijker en het leeft veel prettiger, zowel tijdens als buitenom het werk. 

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *