Mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners

Wie niet bekend is met mindfulness, maar toch nieuwsgierig is, gaat hier over lezen. Er is heel veel over te vinden, maar waar begin je? Het beste is te starten met mindfulness voor beginners, maar ik snap heel goed, dat je niet direct een cursus wilt volgen. Je wilt immers eerst een beetje kennis maken en voelen of het wat is. Daarom heb ik dit keer voor jou gratis mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners. Uiteraard ook met wat uitleg.

[inhoudsopgave]

Waarom mindfulness oefeningen voor thuis?

Eerder heb ik al meer uitleg gegeven over mindfulness; wat is mindfulness? Kort gezegd is mindfulness dus leven met volle aandacht, leven in het nu en dus stilstaan bij de dingen om ons heen en vooral bij jezelf. Dit is zeker thuis lastig. We komen namelijk thuis vaak niets te kort. Het huis staat vol met spullen, de koelkast vol met eten, we hebben gas, water en licht en allerlei andere gemakken om ons leven makkelijker te maken. Juist omdat we al deze gemakken altijd om ons heen hebben, is het lastig om deze spullen echt te waarderen. Omdat alles er in overvloed is, staan we er vaak niet bij stil. Kortom niets is bijzonder en alles is gewoon. Eigenlijk het tegenovergestelde van mindfulness. Daarom zijn mindfulness oefeningen voor thuis zo belangrijk. Hier begint het keerpunt om stil te staan en te leren ervaren, zien, voelen, leven en genieten.

Mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners - practice

Stil staan bij de gewoontes en gedachten thuis

Je kent het wel, je zit op je werk en bent met je gedachten al thuis. Lekker neerploffen op de bank, de TV aan zetten en de hele avond lekker naar het scherm blijven staren. Maar juist dat is niet de echte wereld. En in deze echte wereld bevindt zich nu juist de schoonheid, waar je van kan genieten. Daarom moet je zeker wanneer je meer mindfulness wil gaan leven stil staan bij de gewoontes en gedachten thuis. Dit zit in kleine dingen, waar je aandacht aan kan besteden, of die je op kan merken, zoals:

  • Stilstaan bij je avondeten. Merk je wel eens op hoe je al je eten snel naar binnen aan het schuiven bent?
  • Nagaan hoe je je humeur van je werk mee naar huis neemt?

Dit zijn maar twee kleine voorbeelden, maar dit zijn nu juist de dingen waarvoor mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners nodig zijn. Mindfulness voor thuis draait er om dat je aandacht besteedt aan de kleine dingen.

Bewust worden van kleine dingen thuis

Wanneer je aan de slag gaat met mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners is het nodig om stil te staan bij handelingen en gedachtes en je zo bewust worden van kleine dingen thuis. Sta maar eens stil bij waar je eten vandaan komt. Alle mensen die hard gewerkt hebben om dit op jouw bordje te krijgen. De natuur die er voor heeft gezorgd dat je dit kunt eten.

Sta ook eens stil bij de dingen die je koopt. Maakt die extra handtas je echt gelukkiger? En zo ja, voor hoe lang? Sta niet alleen stil bij de handtas zelf.
Buitenom de handtas zelf, kost het tijd en energie om deze te gaan kopen, of te zoeken op het internet.  Het kost tijd en energie om de tas te verwerken wanneer jij hem toch niet meer wil en in de prullenbak gooit. En nu heb ik het nog maar over een tas, maar zo zijn er heel veel dingen waarbij jij je thuis af kunt vragen of het echt nodig is.
Probeer het maar eens, of denk eens over dit soort dingen na.

Mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners - observeren mindfulness

Wat heb je aan mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners?

Zoals ik al zei, kan ik me heel goed voorstellen, dat wanneer je overweegt (meer) mindfulness te gaan leven de stap naar een cursus direct erg groot is. Ik ben zelf ook niet direct gestart met de cursus van Rolf, waar ik je in de voorgaande blog “cursus mindfulness voor het dagelijks leven” al over verteld heb. Regelmatig krijg ik vragen als:

  1. Je blogs vind ik interessant en ik herken mij in dingen, maar hoe kan ik nu het beste starten?
  2. Moet ik direct een cursus volgen om mindfulness te gaan leven?
  3. Is er een manier om rustig te starten met mindfulness?
  4. Zijn er goede mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners?

Deze vragen waren voor mij een reden om komende tijd een aantal blogs te wijden aan mindfulness oefeningen voor thuis. En de logische volgorde is dan natuurlijk om te starten bij oefeningen waar je als beginner iets aan hebt. In de komende blogs zal ik steeds wat meer gratis mindfulness oefeningen voor thuis verwerken. Zo kun je, net als ik gedaan heb, rustig kennis maken met mindfulness. Heerlijk op je gemakje thuis. Het steeds iets meer uitbreiden en wellicht ben je hierna net zo enthousiast, dat je de cursus mindfulness voor het dagelijks leven gaat volgen.

Onderstaande mindfulness oefeningen voor thuis helpen om je geest weer in balans te brengen en de orkaan aan gedachten te kalmeren. In plaats van ons te laten leiden door alle  gedachten, zijn we meer in staat om die gedachten te observeren vanaf een hoger niveau waardoor we met volledige aandacht en voldoening in dit moment kunnen leven. Dit helpt ons om stress, angst, pijnlijke momenten, angstige gedachten, vervelende gevoelens en moeilijkheden te herkennen en verminderen.

Mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners - oefeningen

Drie gratis mindfulness oefeningen voor beginners voor thuis

1. Mindfulness observeren

Deze mindfulness oefening voor thuis is simpel maar zeer effectief. Neem een natuurlijk object in je directe omgeving en focus je voor ongeveer twee minuten op dit object.
Het object kan bijvoorbeeld een plant, een dier, een vaas met bloemen, wolken of een boom zijn.
Doe niets behalve naar het object wat je gekozen hebt kijken. Niet staren terwijl je gedachten ergens anders zijn…Maar merk het echt op. Kijk ernaar alsof je het voor de eerste keer ziet. Kijk hoe prachtig en perfect het object is gemaakt en hoe het precies doet wat het moet doen.

2. Het spel van 5

Het enige wat je bij deze mindfulness oefening moet doen, is vijf dingen opmerken die je normaal gesproken niet zou opmerken. Dit kunnen dingen zijn die je hoort, ruikt, voelt of ziet. Bijvoorbeeld de bomen buiten, de vogels die fluiten of de geur van de buitenlucht als je ‘s ochtends voor het eerst naar buiten stapt.
Het kan hierbij helpen om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Ben je er van bewust hoe deze dingen jouw leven beter maken?
  • Weet je werkelijk hoe deze dingen er uit zien of welke geluiden ze maken?
  • Ben je je ooit bewust geweest van de minder opvallende details van deze dingen?
  • Heb je je ooit afgevraagd hoe het leven er uit zou zien zonder deze dingen?
  • Heb er ooit aan gedacht hoe geweldig deze dingen zijn?

Verbaas jezelf maar eens over de impact en mogelijkheden van deze dingen die je normaal nooit opmerkt.

3. Mindful luisteren

De laatste gratis mindfulness oefening lijkt op de eerste. Alleen observeer je nu niet met je ogen, maar met je oren. Zo veel van de geluiden die we dagelijks horen worden beïnvloed door onze gedachten en ervaringen uit het verleden. Mindful luisteren helpt je om deze gedachten en ervaringen uit het verleden naast je neer te leggen en in het hier en nu te komen.

Deze Mindfulness oefening voor thuis gaat als volgt…
Zoek een nieuw stukje muziek uit. Iets wat je nog nooit gehoord hebt, maar waar je wel nieuwsgierig naar bent. Sluit je ogen en gebruik oordopjes of een koptelefoon als het kan. Denk niet aan het genre of de artiest. In plaats daarvan, probeer het geluid zonder gedachten te observeren. Laat het gewoon op je af komen.
Het idee is om gewoon te luisteren en toe te staan dat je volledig in het nummer op gaat, zonder het genre, de artiest, de teksten of de instrumenten te beoordelen.

Luister en neem het geluid volledig in je op.

Mindfulness oefeningen thuis inzetten

Bovenstaande oefeningen kun je thuis eenmaal daags inzetten. Dit hoeft niet alle drie achter elkaar, maar probeer er iedere dag eens eentje. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met deze mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners en of het smaakt naar meer? Wanneer je meer wil weten over mindfulness oefeningen voor thuis voor beginners, hou dan zeker mijn blog in de gaten. Komende weken help ik je met meer oefeningen. Wanneer je vragen hebt, of ervaringen wil delen, laat dan gerust een berichtje achter hieronder.
Succes met deze mindfulness oefeningen tot dusver!

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *