Mindfulness oefeningen bij onrust

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness oefeningen bij onrust

Herken je dat: een onrustig gevoel in je lijf. Niet alleen wanneer je bezig bent met bijvoorbeeld de afwas en je al denkt aan het feit dat je ook nog moet strijken, maar ook wanneer je lekker op de bank zit. Een overheersend onrustig gevoel ergens in je lijf, waar je graag vanaf wil. Dat kan met mindfulness oefeningen bij onrust.

[inhoudsopgave]

Wat is onrust?

Waarschijnlijk ken jij ook wel het gevoel van onrust. Je kan het voelen in je keel, je borst, je buik, maar ook in je hoofd. Het idee dat je wat moet doen, of nog iets anders moet doen. Het gevoel dat je niet klaar bent en geen rust hebt of hebt verdiend. En soms weet je niet eens wat je dan nog zou moeten doen, maar toch blijf je onrustig.

Soms merk jij of je omgeving op, dat je onrustig bent. Ken je dat niet: schommelen met je voet of tikken met je vinger. Je voelt onrust en krijgt hierdoor het gevoel te moeten bewegen. Dit uit zich in bewegingen ook al zit je op de bank. Als het ware probeer je zo de onrust uit je lijf te krijgen.
Zeker wanneer je omgeving dit vaak opmerkt, is het noodzaak er iets aan te doen. Onrust in je lijf kan namelijk de voorbode zijn van een angst- of paniekstoornis. Mindfulness oefeningen bij angst zijn er ook, maar je kunt het ook een stap voor zijn door mindfulness oefeningen bij onrust uit te gaan voeren.

Mindfulness oefeningen bij onrust - stress - race tegen de klok

 

Wat zijn de oorzaken van onrust?

Onrust in je lijf kan verschillende oorzaken hebben, namelijk:

  • Zorgen;
  • Stress;
  • Angst;
  • Depressie.

En dit zijn nog maar een aantal voorbeelden, waardoor onrust veroorzaakt kan worden. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen tijdens of na een ernstige ziekte, of na een stressvolle periode. Er heeft dan lange tijd ongemerkt al veel onrust in je lijf gezeten en juist wanneer je dan in rustiger vaarwater komt, uit dit zich door onrust in je lijf. Dit kan zich bijvoorbeeld ook uiten door hyperventilatie, of de chronische variant hiervan. Onrust staat hier allemaal mee in verbinding en mindfulness kan je hier ontzettend goed bij helpen. Dus ook wanneer je bij onrust last hebt van chronische hyperventilatie zijn er mindfulness oefeningen om je hiervan af te helpen.

Onrust door zorgen

Heb je veel problemen aan je hoofd? Dan kan dat natuurlijk voor ontzettend veel onrust zorgen. Bij financiële problemen werken mensen graag over, maar als dat werk er gewoon niet is kan dat ontzettend frustrerend zijn. Iemand in je gezin heeft een probleem en je wilt het graag voor hem/haar oplossen, maar uiteindelijk moet die persoon dat probleem toch echt zelf aanpakken. Het gevolg is dat je gaat piekeren over de toekomst van een ander en je daardoor de slaap niet meer vat. Dit kan ook een vicieuze cirkel worden, waardoor je serieuze slaapproblemen kan krijgen. Het goede nieuws hierbij is, dat mindfulness bij slaapproblemen ook een goede hulp kan bieden.

Onrust door stress

Stress is een staat waarin je lichaam allerlei stofjes aanmaakt om iets te doen, zoals vechten, bevriezen of vluchten. Hierdoor kun je heel onrustig worden, vooral als je bijvoorbeeld een zittend beroep hebt waarin daadwerkelijk vechten of rennen geen rol speelt terwijl jij wel dat signaal krijgt van je lichaam. Dit kan een heel akelig gevoelen geven in je lijf. Hierdor kan stress zorgen voor allerlei klachten. En ook bij stress kan mindfulness helpen. Hier kom ik in een volgende blog op terug, want stress is eigenlijk de grondlegger van een heleboel (lichamelijke) klachten, waardoor je stress goed aan moet pakken met bijvoorbeeld mindfulness oefeningen.

Onrust en angst

Angst is een trigger voor stress en zorgt daarom voor dezelfde reactie als stress. Ook kan juist stress de veroorzaker zijn van angst. Een soort kip – ei verhaal.
Vooral bij sociale angsten, zoals pleinvrees, spreekangst of iets dergelijks, kun je meer last krijgen van onrust. Dit komt doordat je vaak wel kunt bedenken dat je angst nergens op slaat en dat je dus gewoon kunt doen wat je moet doen, maar je onderbewuste houdt je dan tegen. Je wordt als het ware geblokkeerd en dit veroorzaakt een onrustig gevoel. Dit onrustige gevoel kan chronisch worden, met ook weer allerlei lichamelijk klachten. Zeker wanneer je dit punt bereikt, zijn mindfulness oefeningen bij onrust zeker aan te raden.

Mindfulness oefeningen bij onrust - paniekstoornis door onrust

 

Onrust en depressie

Onrust kan een voorbode zijn van depressie. Of juist door depressie ervaar je constant onrust in je lijf.  Het is als het ware een signaal van je lichaam om zaken eens anders aan te pakken dan hoe je het op dit moment doet. Doe je veel dingen waar je eigenlijk een slecht gevoel bij krijgt? Dan kan de onrust het signaal van je lichaam zijn om voor jezelf te kiezen en om je gevoel meer te volgen.

Mindfulness oefeningen bij onrust

Je kunt verschillende dingen doen tegen onrust, zoals:

  • Sporten;
  • Afleiding zoeken;
  • Het nemen van (homeopathische) medicijnen.

Echter zijn dit vaak dingen waarmee je op korte termijn even geholpen bent. Alleen is het zaak het goed aan te pakken en anders naar de dingen te gaan kijken. Te leven in het hier en het nu, wat mindfulness inhoudt. Hierdoor raak je minder druk in je hoofd, ben je minder gespannen en heb je dus meer rust. Dit lukt natuurlijk niet binnen een aantal dagen. En vaak is er meer voor nodig dan een aantal oefeningen, maar je kunt als eens starten met de volgende drie mindfulness oefeningen bij onrust:

Oefeningen 1: Volg je adem

Volg met je aandacht je ademhaling. Ga lekker en makkelijk zitten. Met een rechte rug en je voeten plat op de grond. Leg je handen als een kommetje in je schoot. Je hoeft je ademhaling niet te veranderen, maar word je gewoon gewaar hoe je ademhaling gaat. Word je bewust of je ademhaling hoog of laag in je buik zit. Is deze diep of juist wat oppervlakkiger. Telkens als je gedachten afdwalen en je word je daar bewust van, dan breng je je aandacht weer terug naar je ademhaling. Zonder er een oordeel over te vormen. Neem het maar gewoon waar en breng je aandacht weer terug naar je ademhaling.

Oefening 2: Aandachtig koken

Deze oefeningen kun je dagelijks toepassen bij het koken. Hoe handig is dat?
Doe wat je doet met aandacht. Als je een paprika snijdt, doe dat dan eens met de volle 100% aandacht. Neem even rustig de tijd om je voor te stellen hoe de paprika gegroeid is. En hoe hij hier en nu voor jou klaar ligt om verwerkt te worden in het voedsel dat je tot je neemt. Blijf er zo goed als je kunt met je volledige aandacht bij en als je merkt dat je gedachten afdwalen, breng je je aandacht mild en rustig weer terug naar wat je aan het doen bent. Focus je aandacht volledig op je hier en nu. Op wat je hier en nu aan het doen bent.
Mindfulness koken kan heel goed werken bij onrust.

Oefeningen 3: Lopen met aandacht

De volgende keer dat je naar de keuken loopt (of naar de wc, etc.) loop dan eens mindful en in alle rust, terwijl je met je aandacht in je voeten aanwezig bent. Voel maar bij iedere stap hoe je voeten op de vloer neerkomen en weer opgetild worden en weer neergezet. En zeg maar hardop of in jezelf bij ieder fase van het lopen: loslaten, uitstrekken, onderzoeken, neerzetten, en blijven. Steeds opnieuw bij iedere stap herhaal je die woorden, bij de bijpassende fase van wat je voeten doen tijdens het lopen. Je zult merken dat je tempo enorm vertraagt. Wanneer je hierbij voelt dat je rustiger wordt, kun je dit gaan uitbreiden met mindful wandelen.

Mindfulness oefeningen bij onrust - mindful wandelen

 

Meer dan mindfulness oefeningen bij onrust

Zoals ik al zei kunnen mindfulness oefeningen bij onrust je zeer zeker helpen. Maar wanneer je last hebt van hevige onrust en stress in je dagelijks leven, zal je hiermee aan de slag moeten. Dan zijn alleen oefeningen niet voldoende. Wanneer je merkt dat het oefenen je helpt en je wil de onrust aanpakken, kan je een mindfulness cursus gaan volgen. Dit hoeft helemaal niet in een groep, dit kan ook een e-cursus mindfulness zijn. Zoals ik al eerder heb verteld hier, heb ik zelf de cursus van Rolf gevolgd, waar ik me heel prettig bij voelde en ik enorm mee geholpen ben. Wanneer je hier meer over wil lezen, klik dan even op onderstaande link. Mocht je hierna nog vragen hebben, stel ze gerust aan mij onder dit bericht.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *