Mindfulness voor kinderen met gratis oefeningen

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness voor kinderen met gratis oefeningen

Niet alleen volwassenen leiden tegenwoordig een druk bestaan, maar we moeten ook onze kinderen niet vergeten. Er wordt tegenwoordig veel van hen verwacht. Ze gaan naar school, beoefenen (top)sport, ze willen spelen met vriendjes, moeten naar de opvang, en ook nog huiswerk maken. Kortom ook zij vliegen soms zeker door de week van hot naar her. Daarom is het voor kinderen ook zeker goed en fijn om zich bewust te zijn en blijven van het hier en het nu. Mindfulness voor kinderen kan van grote betekenis zijn, om zich nu en in de toekomst staande te houden.

De voordelen van mindfulness voor kinderen

Wij als ouders merken de voordelen wanneer we mindful opvoeden. We vergeten hierbij soms ook dat een mindful leven voor kinderen ook ontzettend aangenaam kan zijn, voor zowel de kinderen, als het hele gezin.
Mindfulness voor kinderen heeft verschillende voordelen:

  1. Ze kunnen hierdoor beter omgaan met de verschillende omstandigheden in hun leven.
  2. Daarnaast vergroten ze hiermee hun aanwezigheid in het hier en nu, waardoor ze veel meer kwaliteit, concentratie en liefde naar hun taken en naar hun vriendjes kunnen brengen.
  3. Tot slot kunnen ze hierdoor ook zonder oordeel zijn, en hoeven ze niet direct te reageren.

Mindfulness voor kinderen - kinderen druk bestaan

Wat wordt verstaan onder mindfulness voor kinderen

Wij als volwassenen weten vaak wat mindfulness is: leven in het hier en het nu. Maar wat wordt verstaan onder mindfulness voor kinderen, hoe vertalen we naar hen het leven in het hier en het nu? Dat is eigenlijk vooral opmerkzaam zijn op alles wat nu plaats vindt. Dat doe je vanuit een houding die open, warm en vriendelijk is. Je bent hierbij steeds nieuwsgierig naar wat er aan het gebeuren is, waardoor je op het juiste moment kunt inspringen met jouw vaardigheden.

Technieken bij mindfulness oefeningen voor kinderen

Bij mindfulness oefeningen voor kinderen worden verschillende technieken ingezet, namelijk:

  1. Verwoorden hoe je je van binnen voelt: wat je ervaart en wat je emoties zijn. Je geeft woorden aan je innerlijke ervaringen.
  2. Actieve aandacht voor al je handelingen: je richt je op wat je op dat moment doet, of het nou een taak is, of een sociale aangelegenheid.
  3. Zonder te oordelen naar gedachten, gevoelens en gedrag kijken, van jezelf én van andere mensen. Je bestempelt zaken dus niet meer als goed of slecht.
  4. Niet direct te hoeven reageren op wat er gebeurt: je onderschept je automatische reactie, en je laat toe wat je ervaart.
  5. Observeren wat er gebeurt: bewustzijn van wat er in je of om je heen gebeurt, of dat nou positief is of negatief.

Deze technieken worden ingezet in verschillende oefeningen. Hieronder vind je dan ook een aantal mindfulness oefeningen die je kunt toepassen bij kinderen.

Gratis oefeningen voor mindfulness voor kinderen

Oefening 1: Lekker ruiken

Verzamel een aantal spulletjes die je in het huis vindt, waaraan je kunt ruiken. Dit kan bijvoorbeeld peper, melk, pindakaas, een lucifer of een kaars zijn. Bevraag ook de gevoelens op het moment van ruiken. Bijvoorbeeld: ‘de pindakaas geeft me een actief gevoel’.

Oefening 2: Lekker luisteren

Wanneer je met je kind aan het wandelen bent, kun je eens samen  een aantal minuten stil zijn, zodat je alle geluiden uit de omgeving kunt horen. Bijvoorbeeld het lied van de vogels, het geluid van iedere voetstap, het geritsel van de bladeren of het gezoem van de bijen.

Mindfulness voor kinderen - oefeningen tijdens het wandelen

Oefening 3: Het weerbericht

Welk weertje is het eigenlijk van binnen? Ontspannen en lekker zonnig, of voelt het meer alsof het regent? Is het zwaarbewolkt of stormt het? Ga dit na zonder na te denken. Laat vanzelf maar het weerbericht opkomen zoals het passend is bij zoals je je nu voelt. Je hoeft er niks aan te veranderen. Het weer mag er zijn en het is helemaal prima zoals het is. Je kunt het weer dus precies zo laten zoals het is. Het weer van buiten kunnen we ook niet veranderen. Stemmingen veranderen helemaal vanzelf!

Meer mindfulness voor kinderen

Ben je enthousiast geworden na deze oefeningen en wil je meer weten? Dan is het boek “Mindfulness voor kinderen” een aanrader. Deze inspirerende en actuele gids bevat praktische oefeningen voor kinderen van vier tot elf jaar en hun ouders met uitleg over de voordelen van mindfulness en hoe je het kunt beoefenen. Het is zo opgebouwd dat het drukke ouders kan helpen hun kind gedurende de dag te steunen: vanaf het moment van wakker worden tot aan het slapengaan – tijdens maaltijden, dips, het leren (inclusief de stress van toetsen), schermtijd, communiceren.

Heb je de oefeningen toegepast, of het boek aangeschaft? Ik ben benieuwd naar jouw beleving en ervaring. Laat gerust een berichtje achter hieronder in een reactie.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *