Mindfulness bij kanker

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness bij kanker

Wanneer je kanker krijgt is dit zeer ingrijpend, zowel mentaal als fysiek. Ook voor je omgeving is het een ziekte die veel impact heeft op het leven. Mindfulness bij kanker kan jou en je omgeving helpen om effectiever om te gaan met de stress die deze ziekte met zich meebrengt. Hoe dit werkt, leg ik je hieronder uit.

Mindfulness bij kanker - rust - strand

Mindfulness bij fysieke en mentale klachten

Al eerder kon je lezen in “voor wie is mindfulness geschikt”, dat mindfulness geschikt is voor iedereen die een investering wil doen in zijn of haar kwaliteit van leven. Je hoeft niet aan speciale eisen te voldoen om mindfulness toe te passen. Ook is bekend dat mindfulness ingezet kan worden bij fysieke en mentale klachten. Zoals pijn, maar ook emotionele gevolgen van een ziekte. Dit is de reden dat mindfulness bij kanker ook goed ingezet kan worden. Het helpt je o.a. te leren ontspannen bij de rollercoaster van emoties en bijbehorende angsten en gedachten.

Lichamelijke klachten bij kanker en behandeling

We weten natuurlijk allemaal dat kanker veel verschillende lichamelijke klachten met zich meebrengt. Dit is ook afhankelijk van het gebied wat is aangedaan en in welk stadium het aanwezig is in het lichaam. Ook brengt de behandeling zoals chemotherapie vele lichamelijk klachten met zich mee, zoals:

  • Vermoeidheid;
  • Misselijkheid;
  • Zenuwpijnen;
  • Darmklachten.

Deze lichamelijke klachten brengen ook weer angst en onzekerheid met zich mee.

Emotionele klachten bij kanker en de behandeling

Naast de lichamelijke klachten bij kanker en de behandeling hiervan, komen er ook vaak heftige emoties los. Dit is natuurlijk heel begrijpelijk. Wellicht heb jij of je omgeving last van:

  • Angst;
  • Somberheid;
  • Boosheid;
  • Verdriet;
  • Piekeren.

En door deze verschillende emoties kun je ook weer klachten krijgen zoals hyperventilatie en nog veel meer. Welke lichamelijke klachten je door de emoties nog meer kunt ervaren, lees je in één van mijn vorige blogs “mindfulness bij lichamelijke klachten”. Zo lees je, dat sommige klachten weer een logisch gevolg zijn van de verschillende emoties en hier dus niks geks aan is.

Emoties bij kanker en mindfulness

Soms schrik je van bovenstaande emoties. Ze overspoelen je, leggen je lam, of maken je overactief. Alles is mogelijk. Het beoefenen van aandachtig aanwezig zijn, in het moment zonder oordeel is de basis van mindfulness. Dat is een vaardigheid die je kunt leren.

mindfulness bij kanker - gevoelens - lijden

Hoe kan mindfulness bij kanker helpen?

Naast de lichamelijke klachten, krijg je bij kanker dus ook te maken met emotionele gevoelens. Je bevind je in een achtbaan waar je door moet, terwijl je eigenlijk de behoefte hebt om in alle rust stil te staan bij jezelf. Dit komt zowel tijdens, als na de behandeling voor. Je wilt heel graag helder krijgen wat van belang is voor jou en je omgeving. Maar door de heftige gebeurtenis is dit soms heel lastig. Daarnaast vraagt het ook moed, om aandachtig stil te staan, bij wat er hier en nu in je omgaat.
Door mindfulness leer je effectiever om te gaan met stress rond kanker. En al klinkt het misschien vreemd: je leert meer te genieten van het moment. Juist kleine gelukkige momenten zijn in een moeilijke periode heel belangrijk voor zowel jezelf als je omgeving.

Bewuste keuzes tijdens en na kanker

Mindfulness helpt je systematisch stops in te bouwen. Zo sta je meer stil bij wat je ervaart en maak je daar bewuste keuzes in, in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op. Je gaat anders om met gedachtepatronen die je somber en angstig maken. Zo zal je je minder geleefd voelen en kun je beter je grenzen bewaken. Want ook dat is belangrijk in deze periode. Ook naar je omgeving toe is het heel goed dat je hier duidelijk en eerlijk in bent. Het anders omgaan met stress, vermoeidheid of lichamelijke klachten gaat geleidelijk meer en meer in je systeem zitten door mindfulness bij kanker.

Drie kleine tips voor mindfulness bij kanker

Wellicht heb je net de diagnose kanker gekregen en zit je vol met vragen en emoties. Misschien ben je hier terecht gekomen omdat je een zoektocht bent begonnen om je emoties de baas te worden en te blijven, tijdens deze heftige periode. Je zoekt iets wat je helpt om je volle hoofd en jezelf te kalmeren. Probeer het eens met deze drie kleine tips:

  1. Span je gezicht: knijp je ogen dicht, maak een klein mondje. Ontspan dan alle spieren in je gezicht en laat je gezichtsuitdrukking zacht en open worden.
  2. Adem in en span je gehele lichaam aan, met gebalde vuisten. Ontspan vervolgens in één keer je gehele lichaam, terwijl je de lucht door je open mond naar buiten brengt met een zucht. Herhaal dit drie keer.
  3. Voel de adem bij je neus. Volg de adem door je neus naar binnen en naar boven, naar een plekje tussen je wenkbrauwen. Laat de adem de binnenkant van je voorhoofd aanraken, als een zonnig, licht briesje dat je hoofd stiller maakt.

Deze tips kun je keer op keer met aandacht inzetten, wanneer je kalmer wilt worden. Wil je meer ontspanning en mindfulness bij kanker inzetten? Dan kan ik me voorstellen dat je dit graag op je eigen tempo thuis wilt uitvoeren. Kijk dan eens voor meer informatie bij de e-cursus nooit meer zorgen of stress. Deze cursus kun je op eigen tempo thuis inzetten tijdens en na kanker.

Mindfulness bij kanker - ribbon - wereldkankerdag

Wereldkankerdag op 4 februari 2019

Op 4 februari 2019 is het weer Wereldkankerdag. Een dag die door de Union for International Cancer Control (UICC) is uitgeroepen tot een dag waarop mensen over de gehele wereld stilstaan bij kanker. Heb je iemand met kanker in je omgeving? Misschien is dit dan een mooie dag om te laten zien, dat je sowieso veel denkt aan deze persoon, maar hem of haar op deze dag extra steunt. Kijk eens op de boekenplank van deze website bij de mindfulness boeken – mindfulness bij kanker. Misschien voor jouw naaste of dierbare een boek, waar hij / zij veel aan kan hebben tijdens de strijd tegen of na kanker. Of misschien heb je zelf ook interesse en heb je als naaste ook iets aan dit boek.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen