Mindfulness in de lente: 6 manieren om dit in de praktijk te brengen.

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness in de lente: 6 manieren om dit in de praktijk te brengen.

Ieder jaargetijde leent zich voor zijn eigen verwachtingen en belevenissen. Voor mij kenmerkt het begin van de lente de meest tastbare verandering van het jaar.

Zichtbaar verandert onze omgeving op verschillende manieren – er zijn meer uren daglicht, bloemen bloeien, bomen worden groen. De lente wekt ook een bepaald gevoel van opwinding op. Naarmate de temperatuur stijgt, brengen we meer tijd buitenshuis door, krijgen we vaak meer beweging en besteden we meer tijd aan het zijn met vrienden en familie.

Hieronder geven geven wij 6 manieren om mindful van het lenteseizoen te genieten.

Kijk naar de zonsondergang

Voor mij is het kijken naar de zon, die afscheid van de dag neemt, een mooi moment om in het hier en nu te leven. Afgezien van de natuurlijke schoonheid, is de zonsondergang ook een schitterende herinnering dat elke dag ons een nieuw einde en een nieuw begin biedt.

Verdwaal in de levendige kleuren en volg het advies van Moeder Natuur dat de rest van je takenlijst tot de volgende dag kan wachten.

Zonsondergang

Wandelmeditatie

Het is warmer weer en de zon gaan later onder – het is tijd om je wandelmeditatie weer op te pakken. In het voorjaar je energie doorgaans hoger, dus wandelen is een manier om die energie op een gezonde manier te gebruiken. Bovendien is het een mooie tijd om buiten te zijn.

Zoek een rustige route om te wandelen en volg een loopmeditatie om te oefenen .

Lente opruiming

Deze tip klinkt overdreven, maar ik ben een groot voorstander van het opruimen van je kamer / woning, dat ik het toch wil benadrukken.

Onze persoonlijke ruimte en onze emotionele status zijn nauw met elkaar verbonden. Als je een soort innerlijke chaos en verwarring wilt voeren, moet je een totale puinhoop maken van je huis en werkruimte; zorg ervoor dat het moeilijk is om iets terug te vinden.

Als je een emotionele staat van vrede en kalmte wilt krijgen, ruim dan je ruimte op en verwijder dingen die niet langer waardevol, mooi of nuttig voor je zijn. Wanneer u uw huis en werkruimte opruimt, zult u meer focus en helderheid ontdekken, en zult u zich over het algemeen lichter voelen – het perfecte gevoel om te combineren met de lente.

Opruimen

Probeer dit eens: doorloop alles in uw keuken, slaapkamer en kantoor – en maak drie stapels.

  1. Een stapel is om dingen weg te geven aan vrienden en familie. Nog een cliché dat overloopt van de waarheid: het afval van een man is de schat van een ander.
  2. Een stapel is om weg te gooien of te doneren aan een goed doel.
  3. Een stapel is om te blijven. De truc hier is om ervoor te zorgen dat alles op deze stapel netjes kan worden opgeborgen.

Als je klaar bent, zul je genieten van een bewuster, energieker gevoel dat aanhoudt zolang je je rommel op een afstand kunt houden.

Mediteer buiten

Zoek een plek om buiten te mediteren, maar niet in direct zonlicht. Neem een ​​comfortabele stoel, een paar goede ademhalingen en stem je af op de omgeving. Als u zich in een groen park, voor de oceaan of een waterpartij, op een bergtop of op een rustige en mooie locatie bevindt, begin dan met uw ogen open. Bekijk alle bezienswaardigheden in detail – de kleuren, het landschap, de bloemen of andere stukjes natuur die gevoelens van schoonheid inspireren.

Sluit vervolgens je ogen en stem af op de sensaties in het lichaam. Let op de temperatuur, de zon als je knapt ervan, en de wind glijden over je gezicht of lichaam.

Dan breng je aandacht naar eventuele geluiden van de natuur die kunnen worden neuriën om je heen-vogels, dieren, lachen, bomen, golven. Neem het allemaal in je oren en luister naar de muziek van de natuur.

Stem vervolgens af op uw reukvermogen en identificeer alle geuren die uw omgeving kan bieden. Zoute lucht, bloemen, eten, een knapperigheid …

Eindig door je adem te focussen terwijl je geniet van de frisse lucht.

Mindful Eten

De lente barst van de verse producten en het is het seizoen waarin de markten in volle gang zijn. Profiteer ervan en help de lokale boer en winkelier.

Groente markt

Vind een nieuw recept vol seizoensproducten
Ga naar een een landwinkel en kies je ingrediënten. Praat met de boeren en leer waar en hoe de ingrediënten zijn geteeld, zodat u al het werk dat bij uw maaltijd hoort echt kunt waarderen
Bereid in stilte uw nieuwe recept voor
Eet je maaltijd aandachtig en stem je één voor één af op het zicht, de geur, de smaak en de textuur. Betrek al uw zintuigen terwijl u langzaam geniet van uw heerlijke creatie in kleine hapjes. Vermijd afleidingen van welke aard dan ook tijdens deze maaltijd, zodat u zich kunt concentreren op elke hap

Proef de lente

Raak het strand aan en geniet van de zoute lucht. Breng wat tijd door in een tuin om de aroma’s te inspecteren. Duw je neus in een bloem. De lente zit vol heerlijke geuren als je de tijd en aandacht neemt om op te merken. Kijk voor de lente aroma’s om je heen-en neem de tijd om het te bestuderen en geniet.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen