Mindfulness de zomer door

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness de zomer door

We weten allemaal wel hoe belangrijk het is om tijd voor onszelf te nemen. Want lekker niks doen in de zomervakantie, kunnen we dat nog? Op ieder geluid of trilling van onze smartphone reageren we, een nieuw schooljaar is niet ver weg, er ligt nog werk dat niet af is. Je zou er zomaar stress van krijgen. Hoe komen we deze zomer wel relaxed door? Eerder dit jaar beloofde ik mezelf dat ik meer tijd voor mezelf zou reserveren, deze zomervakantie. Hier zijn mijn top 5 tips om het deze zomer relax door te komen. 

Tip 1: Maak een wensenlijst

Maak een lijst van dingen die je deze zomer wilt doen. Heb je ooit een seminar willen volgen of een cursus maar is het er nooit van gekomen? Waarom neem je niet nu de tijd om het te doen? Je zult je zeker voldaan voelen na behalen van de cursus of het volgen van de seminar. Andere ideeën kunnen zijn; het nieuwe boek lezen van je favoriete schrijver of  lievelings- boek, een dagje naar het strand of bos. Hoe eenvoudiger de opdracht hoe beter. 

Wensenlijst - Mindfulness de zomer door

Tip 2: Energie met Superfoods

Gezond en gevarieerd eten is de basis van alles wat je over voeding hebt geleerd, toch? Hoewel we begrijpen dat gezond eten belangrijk is, is het even belangrijk dat we voedsel eten wat we lekker vinden en dat ons energie geeft. Superfoods zijn zo rijk aan voedingsstoffen dat ze ons echt kunnen helpen ziekten, zoals kanker, hartaandoeningen, diabetes af te weren.

Superfoods - mindfulness

Het grootste element van Superfoods waar de meeste mensen aan denken als het gaat om hun gezondheidsvoordelen, zijn antioxidanten. Antioxidanten zitten in de meeste Superfoods, evenals in gezonde vetten, vezels en essentiële vitamines. De meeste vruchten, waaronder watermeloen, bosbessen, kiwi, aardbeien en veenbessen, worden vanwege hun antioxiderende eigenschappen als superfoods beschouwd. 

PS: hier zijn een paar van mijn favoriete recepten:

  1. Ont­bijt­ca­ke met no­ten en ba­naan
  2. Groe­ne smoot­hie met spi­na­zie en tar­weg­ras

Tip 3: Koppel jezelf los en maak opnieuw verbinding met jezelf

Soms kan het zo moeilijk zijn om onze geest ‘uit te schakelen’. We leven in een wereld waar alles in beweging is: we werken meer dan ooit, zijn betrokken bij meer sociale activiteiten dan ooit.

Probeer iedere dag een aantal minuten te vinden waarin u figuurlijk de stekker uit het stopcontact haalt en uw geest opruimt en ontspant. Een manier om dit te doen is door middel van meditatie. Meditatie is voor iedereen anders, maar zolang je je hoofd leegmaakt en je focust op zaken als ademhalen, heb je er baat bij.

Van diepe ademhalingstechnieken is bekend dat ze helpen bij een breed scala aan verschillende gezondheidsproblemen, maar het verminderen van stressniveaus staat hoog op de lijst. Er zijn tal van verschillende diepe ademhalingsoefeningen waaraan je kunt deelnemen. Ik hier eerder over geschreven, lees meer via deze klikbare link. 

Tip 4: Beweeg dagelijks 

Iedere vorm van lichaamsbeweging is nuttig om je stressniveaus te verminderen, maar sporten waarbij de focus op ademen wordt gecombineerd met het aanspreken van je innerlijke zelf, zoals een wandeling of yoga, kan nog beter zijn. Al vijf minuten per dag actief strekken is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Stop op je werk even met je werkzaamheden om een paar rekoefeningen te doen, Ook ’s morgens bij het opstaan of doe een paar minuten yoga voordat je naar bed gaat.

Mindfulness de zomer door

Tip 5: Begin je dag met een dagelijkse bevestiging

Bevestigingen zijn bemoedigende en opbeurende woorden. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om mijn dag te beginnen met lezen van voor mij inspirerende boeken. Vervolgens sluit ik mijn ogen en visualiseer ik hoe ik mijn dag wil laten verlopen. Ik zie het, ruik het, proef het, raak het aan. Door dit te doen, wordt de bevestiging echt en voel ik me ontspannen en kalm, zelfs wanneer ik een grote prestatie moet verrichten of een conflict met iemand moet aanpakken. 

Er zijn honderden manieren om mindfulness te beoefenen en dagelijks in de praktijk te brengen. Je kunt zelf de voorbeelden aanpassen aan jouw behoeften en tijd. Wil je meer leren over mindfulness kan ik de volgende online cursus aanbevelen ‘Mindfulness voor het Dagelijkse leven’ 

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen