Mindfulness bij een burn- out

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindfulness bij een burn- out

Wanneer je lange tijd veel vraagt van jezelf sta je langdurig onder stress. Je verliest het overzicht en raakt de grip op de situatie kwijt. Je krijgt klachten waardoor je de dagelijkse bezigheden niet meer goed kunt doen. In dit geval ben je overspannen. Wanneer deze klachten langer dan een half jaar aanhouden en je moe en uitgeput bent, heb je te maken met een burn- out. Om te herstellen kan mindfulness bij een burn- out ingezet worden.

Mindfulness bij een burn - out - stress jpgHoe onstaat een burn- out?

In mijn vorige blog kon je lezen wat er zorgt voor stress op het werk en welke mindfulness oefeningen op het werk toegepast kunnen worden. Dit is allemaal erg handig, maar soms ben je eigenlijk al een stap te ver.

Misschien ken je het wel: voor de zomervakantie was je helemaal moe en uitgeput. Tijdens de vakantie heb je het idee een beetje te zijn bijgekomen, alhoewel je nog steeds moe bent en snel uitvalt naar anderen. Toch denk je weer met frisse moed aan het werk te gaan na de zomervakantie en je baas komt direct met een aantal extra taken, want je collega is langdurig ziek. Je durft geen nee te zeggen en voelt je een clown die in het circus alle ballen hoog moet houden. Je vliegt van je werk om de boodschappen, haalt de kinderen uit school, doet het huishouden, je onderhoudt je sociale contacten en ondertussen blijft die stapel extra taken op het werk ook je aandacht vragen. Kortom je raakt overspannen en eigenlijk was je dit al. En zo ben je ondertussen al een half jaar overspannen en krijg je van de huisarts de diagnose burn- out. Dit is natuurlijk een voorbeeld van hoe het kan ontstaan.

Ten alle tijden geldt, dat je overzicht verliest en grip op de situatie kwijt raakt. Het lukt je niet meer de gewone dingen te doen, alles is teveel.

Doordat je met mindfulness leeft in het hier en het nu, begrijp je wellicht dat daarom mindfulness bij een burn- out ook heel goed kan helpen.

De klachten van een burn- out

Bij een burn-out heb je al een half jaar last van deze drie dingen:

  1. Je hebt 3 of meer spanningsklachten zoals:
    Vooral lichamelijke moeheid: een uitgeput gevoel en geestelijke moeheid:
    Moeite je aandacht erbij te houden (concentreren) en/of dingen te onthouden (geheugen);
    Onrustig slapen;
    Prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd);
    Niet tegen drukte of lawaai kunnen;
    Gemakkelijk huilen;
    Piekeren;
    Een gejaagd gevoel.
  2. Je hebt het gevoel dat je de vele problemen in je leven niet meer aankunt. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer hebt op de situatie. Alsof je de controle over je leven verliest.
  3. Het lukt je niet meer om je gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op je werk, thuis, in je contacten of in het verkeer.

Mindfulness bij een burn - out

<script type=”text/javascript”>var bol_sitebar={“id”:”bol_1570647332472″, “baseUrl”:”partner.bol.com”,”urlPrefix”:”https://aai.bol.com/openapi/services/aai/”,”productId”:”productid=9200000090384525″,”familyId”:”9200000090384525″,”site_id”:”57212″,”target”:true,”rating”:true,”price”:true,”deliveryDescription”:true,”button”:true,”link_name”:”Jong%20burn-out%2C%20Nienke%20Thurlings”,”link_subid”:””,”background_color”:”#FFFFFF”,”text_color”:”#CB0100″,”link_color”:”#0000FF”};</script><script type=”text/javascript” src=”https://partner.bol.com/promotion/static/js/partnerProductlink.js” id=”bol_1570647332472″></script>

Andere klachten
Iemand met een burn-out kán als reactie daarop, soms ook lichamelijke klachten krijgen, zoals:

  • Hoofdpijn;
  • Duizeligheid;
  • Pijn op de borst;
  • Hartkloppingen;
  • Maagklachten of buikpijn

Daarnaast kunnen er nog meer lichamelijke klachten zijn, zoals angst- en paniekaanvallen. En ook voor angstaanvallen kan mindfulness ingezet worden.

Mindfulness bij een burn- out

Wat mindfulness is, heb ik natuurlijk al eerder geschreven. Maar kort gezegd is mindfulness de bereidheid en het vermogen om op een vergelijkbare manier aanwezig te zijn bij alle gebeurtenissen en ervaringen, of ze nou prettig of onprettig zijn. Dit doe je met vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en onderscheidingsvermogen. Bij onplezierige gedachten of gevoelens hebben we vaak de neiging deze af te keuren of te onderdrukken.
Mindfulness leert je om een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van jouw gedachten, gevoelens en emoties.

Nu je dit leest snap je misschien waarom mindfulness bij een burn- out zo goed kan helpen. Tijdens een burn- out zit je vaak in een negatieve spiraal en schop je tegen situaties aan die niet gaan zoals jij wilt. Het is dus zaak hier anders mee om te gaan, zodat je jezelf niet steeds blijft kwellen. 

Natuurlijk zijn mindfulness oefeningen zoals ademhalingsoefeningen heel goed tijdens stressvolle periodes en situaties. Maar bij een burn- out heb je eigenlijk een mindset nodig. Daarvoor kan de cursus van Rolf je heel goed helpen. In deze cursus voor het dagelijks leven leer je op eigen tempo minfulness te leven. Deze cursus kun je gewoon thuis achter jouw computer volgen. Als het dus een dagje niet lukt, geeft dat ook helemaal niks. Je hebt immers een burn- out en moet dus pas op de plaats nemen. Klik gerust op de link hieronder voor meer informatie. Niets moet, alles mag. En mocht jij besluiten de cursus ook te gaan volgen, laat dan gerust in een reactie hieronder jouw ervaring weten. Dit kan anderen ook helpen. 
Heb je nog andere tips voor mindfulness bij een burn- out? Laat ook dit even weten in een reactie.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *