Mindful wandelen

Wil je minder stress maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Dan is dit wellicht de oplossing!
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Mindful wandelen

Wellicht ervaar je regelmatig dat wanneer je wandelt, je tot rust komt, je spanning vermindert en je weer nieuwe energie voelt stromen. Dat is het mooie aan wandelen, het werkt namelijk stress verlagend. Wanneer je bezig bent met mindfulness kun je ook mindful wandelen. Hiermee zorg je dat je helemaal hier en in het nu bent. Klinkt heerlijk toch?

[inhoudsopgave]

Mindful wandelen

Wandelen verhoogt je concentratie, energie, creativiteit en geluksgevoel. Het verbetert je geheugen en na een wandeling kun je betere beslissingen nemen. Met een dagelijkse actieve wandeling van 10 minuten merk je vaak al verschil. Nog mooier is het mindful wandelen. Hierbij richt jij je bewuste aandacht op het hier en het nu tijdens het wandelen. Dus weg met de afdwalende gedachten en het piekeren tijdens het wandelen. Wie wil dat nu niet? Met een aantal gerichte mindful wandelen oefeningen richt je je geest op het heden. Hierdoor vind je direct ontspanning, meer innerlijke rust en je ervaart een emotionele balans.

Mindful wandelen - voetstappen in zand

Oefeningen voor mindful wandelen

1. Richt je aandacht op je ademhaling

Observeer tijdens het wandelen je ademhaling. Adem je met je buik of met je borst? Wees je van moment tot moment bewust van een hele inademing en van een hele uitademing. Observeer hoe de inademing overgaat in de uitademing … En merk op hoe de uitademing gaat … En wat er na de uitademing gebeurt. Maar laat gewoon de ademhaling haar gang gaan.  Je hoeft er niets aan te veranderen. Onze geest is meestal vrij actief en is niet gewend een tijdje bewust op één ding gericht te zijn. Het is dan ook heel normaal dat regelmatig  je aandacht afdwaalt. Als je merkt dat je afgeleid bent, kijk dan eens naar de gedachte die je had en laat de gedachte los. Breng je aandacht rustig weer terug bij de oefening.

2. Richt je aandacht op het voelen van je lichaam

Wanneer je je geconcentreerd hebt op je ademhaling verleg je de focus naar andere delen van je lichaam. Voel je voeten op de grond. Ervaar hoe ze zich afwikkelen. Let op je benen en voel je beenspieren bewegen. Richt je vervolgens op je billen, buik en armen. Wat doe je met je armen? Hangen ze ontspannen naast je lichaam of zit er spanning in? Voel hoe je hele lichaam zich beweegt. Besef eens wat je lichaam allemaal voor je doet, zonder je ooit om een wederdienst te vragen. Wees dankbaar voor alles wat je doet met behulp van je complexe en kostbare lichaam.
En ook nu weer: als je merkt dat je afgeleid bent, kijk dan eens naar de gedachte die je had en laat de gedachte los. Breng je aandacht rustig weer terug bij de oefening (doe dit steeds bij alle oefeningen).

3. Richt je aandacht op wat je ziet

Neem een object en focus je hierop. Het object kan bijvoorbeeld een plant, een dier, wolken of een boom zijn. Bekijk het object intensief. Niet staren terwijl je gedachten ergens anders zijn, maar merk het echt op. Wat zie je? Welke kleur heeft het? Loop je voorbij het object focus je dan op een volgende.

Mindful wandelen - richt je op at je ziet - een koe in de weide

4. Richt je aandacht op wat je hoort

Dit is de laatste gratis oefeningen voor mindful wandelen. Luister intensief. Je zult merken dat je veel meer hoort nu je je aandacht erop vestigt. Hoor je verkeersgeluiden? Vogels? Het ruisen of kraken van je kleding? Je voetstappen?

Deze oefeningen zijn niet moeilijk en makkelijk toe te passen tijdens een wandeling. Wanneer je bijvoorbeeld dagelijks 10 minuten wandelt en een aantal oefeningen toepast, geeft dit al ruimte in je hoofd en een verfrissende geest, waardoor je meer rust ervaart.

Mindful wandelen tijdens een vakantie

Hou je van wandelen? Of heb je het wandelen opgepakt en ervaar je met de oefeningen van mindful wandelen, meer ontspanning en innerlijke rust? Wellicht is het dan ook iets voor jou om een vakantie uit te zoeken, waar je ook heerlijk mindful kunt wandelen. Je hoeft natuurlijk niet alle dagen in je vakantie verplicht te gaan wandelen. Dan leef je namelijk naar een “verplichte vakantie” toe. Dat brengt stress en “moeten” met zich mee en dat wil je nu juist niet. Kijk bijvoorbeeld bij het boeken van je vakantie naar een gebied waar je interesse ligt en waar tevens goede mogelijkheden zijn om te wandelen.

Mindful wandelen in natuurgebied Yerseke Moer tijdens een vakantie in Zeeland

Mindful wandelen in Zeeland

Ik heb zelf laatst een weekendje Zeeland geboekt. Een korte vakantie met vrienden op Zuid- Beveland. Ik vond dit een ideale vakantiebestemming, omdat er voor alle interesses wel iets is. Zo zijn we een middagje wezen winkelen in Goes, hebben we genoten op een terrasje en heerlijk gegeten in een restaurant. Een aantal vrienden zijn in de ochtend gaan mountainbiken en ik ben gaan wandelen in Yerseke. Om precies te zijn in natuurgebied Yerseke moer. Een heel fijn gebied om mindful te wandelen.

Wij gaan zeker nog eens terug, want er zijn veel mooie wandelgebieden in de omgeving en we hadden een fijne vakantiewoning geboekt.
In deze woning was genoeg ruimte, zodat ik me ook nog even terug kon trekken voor de oefeningen die ik dagelijks nog doe en geleerd heb in de cursus van Rolf. Mocht je hier meer over willen weten, klik dan even hieronder. Wie weet denk je nog eens aan mij, als je in een huisje in Yerseke na een heerlijke wandeling in de natuur nog een oefening van je mindfulness training toepast en geniet van het hier en het nu tijdens een fijne vakantie in Zeeland.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *