Meer genieten?

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Meer genieten?

Meer genieten? Leef bewust in het moment

Leven in het nu. Vroeger vond ik het maar een vage en zweverige uitspraak. Tegenwoordig zie ik hoe belangrijk én hoe lastig het is om bewust te leven in het moment. Je geeft dan de volledige aandacht aan wat je nu doet. En als je daar écht goed op wilt focussen, kun je maar één ding tegelijk doen. Daar kun je dan ook weer extra van genieten, want door bewust te zijn van het moment voel je minder stress, meer dankbaarheid en rust. Je beoefent mindfulness.

Automatische piloot

meer genieten - automatische piloot

Klinkt allemaal fantastisch. Maar waarom doen we dit dan niet vaker? Dit omdat we onze gedachten niet bewust loslaten, maar erin mee gaan. Veel mensen leven een groot deel van de dag ‘op de automatische piloot’ en we zijn het gewend. ‘Het leven is nu eenmaal zo’. Serieus? Stel jezelf eens vragen bij de manier waarop je denkt. Misschien denk jij dat je daar niets aan kunt veranderen. Maar is dat wel zo? Staat alles vast in jouw brein? Zijn er écht geen andere mogelijkheden? Nieuwe manieren van denken? Er moeten toch leukere opties zijn dan vastzitten in die maalstroom van gedachten! Wil je minder in de automatische piloot vastzitten? Start dan meteen als je wakker word met deze vraag: Hoe voel ik mij vandaag? Rek je eens lekker uit en neem je voor om deze dag bewust te gaan genieten van het nu.

Toekomst en verleden

Uit onderzoek blijkt dat we 80% van onze tijd besteden aan het leven in de toekomst of in het verleden. TACHTIG procent! In ons hoofd zijn we vaak al bezig met de boodschappen die we straks moeten doen en de was die bijna droog is. Ook raken we gestrest met betrekking tot het feestje voor vrijdag dat we nog volledig moeten voorbereiden. Ook flitsen er allerlei ‘wat-als-scenario’s door ons hoofd en maken we ons regelmatig zorgen.

Toekomst

Als we te veel gefixeerd zijn op wat er in de toekomst moet gebeuren, missen we van alles. Er zijn ook mensen die minder aan straks denken, maar hun gedachten zijn vaker bij ‘vroeger’. Ze roepen bepaalde herinneringen op en deze spelen ze in gedachten de hele dag af als een soort ’film’. Sommigen staan er zelfs mee op en gaan ermee naar bed. Dat kost ontzettend veel onnodige energie.

Pak die momenten!

Natuurlijk is het logisch dat je niet de hele dag in het nu kunt zijn, er moeten nu eenmaal zaken worden geregeld voor in de toekomst of dingen uit het verleden worden verwerkt. Maar blijf daar niet te lang in hangen. Als je het verleden en de toekomst even los kunt laten en die ‘hier-en-nu-momenten’ kunt pakken, doe het dan. Het brengt je zo veel meer rust in de chaos van het leven.

Wat heb ik gemist?

Als je met meerdere zaken tegelijk bezig bent, heb je het gevoel dat er van alles aan je voorbij gaat en je half aanwezig bent. Wat zei je kleine zoon nu net ook alweer tegen je? Hoe ben ik in vredesnaam van A naar B gereden? Hoorde ik daar nu de deurbel? Hoe heette dat afhaalrestaurant nu met die heerlijke tapas waar ik binnenkort wil gaan eten? Oh, wacht even schat, er belt iemand. En ga zo maar door…..

Wanneer kies jij ervoor om bewust te leven in het moment en je eigen genietmomentjes te creëren? Hier lees je tien tips om minder stress te ervaren en meer te genieten. 

Oefening om in het nu te leven

Stap voor stap

Om aan de slag te gaan met leven in het nu, hierbij een tip. Wat ben je nu aan het doen? Concentreer je daar volledig op en gebruik zo veel mogelijk zintuigen. Voel het zachte wasgoed in je handen en ruik de heerlijke geur van wasmiddel.

Meer genieten - stap voor stap

Hoe is je ademhaling? Zo wordt een simpel dagelijks karweitje als was opvouwen een genietmomentje! Hoe vaker je dit toepast in je leven, hoe meer je geniet van leven in het nu.

Doe het rustig aan en geef jezelf de tijd om het te leren. Stap voor stap word jij een expert in het beleven van allerlei genietmomentjes waarvan je niet eens wist dat ze bestonden! Ook van eten kun je een fantastisch mindful moment maken. Alleen het klaarmaken al is een feestje. Daarna ga je er lekker voor zitten en geniet je in alle rust intens van de smaken op je bord.

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen