Goede voornemens slagen met mindfulness

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Goede voornemens slagen met mindfulness

Gezonder leven, afvallen, stoppen met roken. Een greep uit een paar goede voornemens die we vaak horen voor het nieuwe jaar. Helaas lukt het niet altijd de goede voornemens waar te maken. Ik geef je hier graag wat tips hoe goede voornemens slagen met mindfulness.

Goede voornemes laten slagen met minfulness - mindfulnees oefening aangeboden door geen stress info

Goede voornemens volhouden met mindfulness

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, dat je goede voornemens slagen met mindfulness. Toch is dit een goede manier. Je moet namelijk afstand leren bewaren van automatische gedachtenpatronen. In de mindfulness zijn goede voornemens van groot belang. Vaak denken mensen dat je bij mindfulness en yoga onverschillig alle doelen moet loslaten, zodat alleen ‘het nu’ over blijft. Wat we in de mindfulness juist proberen is in het nu doen wat we ons eerder ten doel hebben gesteld.

Waarom is het je zonder mindfulness niet gelukt?

De reden waarom het vorige keer niet gelukt is, je goede voornemens te laten slagen zonder mindfulness, zit hem in het feit dat je waarschijnlijk bent teruggevallen in automatisch aangeleerd slecht gedrag. Iemand die als goed voornemen bijvoorbeeld het volhouden van afslanken of stoppen met roken heeft zal geen moeite hebben met de lichamelijke afkickverschijnselen, maar des te meer met zijn automatische reacties op de omgeving. Het zijn bijvoorbeeld hele kleine prikkels die het patroon van eten of roken in je hersenen activeren, zoals de stoel of bank waarin je altijd rookt of eet. Dit voelt dan als een lichamelijk verlangen, het is echter puur de dwangmatige wil van je hersenpatroon om van begin tot eind te willen worden afgespeeld. Het is te vergelijken met iemand die een dwangneurose heeft en de hele dag tien keer de deurknop moet aanraken. Mindfulness denken en handelen kan dit voorkomen.

Goede voornemens slagen met mindfulness - driehoek emotie actie

Wat maakt het volhouden zo moeilijk?

Het is belangrijk dat wanneer je goede voornemens wilt laten slagen, we eerst kijken, wat het nu zo moeilijk maakt om het gewenste resultaat te behalen. Vaste patronen blijven altijd bestaan. Dat komt omdat je ze niet kunt wissen, je kunt alleen maar een nieuw hersenpatroon en gedragspatroon aanleren. Dit aanleren kost heel veel tijd en dit is dus de reden dat je de goede voornemens nooit kunt volhouden.

Het probleem van de dwangmatige hersenpatronen geldt voor alle goede voornemens, niet alleen verslavingen zoals afslanken of stoppen met roken. Zo is bijvoorbeeld het aanleren van nieuw positief gedrag net zo moeilijk, omdat er nog geen automatisch geestelijk reactie patroon is gecreëerd in je huidige levensomgeving. Bij zulke, meer positieve goede voornemens, zijn de negatieve hersenpatronen minder goed waar te nemen. In dat soort gevallen moet je bijvoorbeeld denken aan het automatisch kijken op je telefoon of het te lang kijken van filmpjes op youtube of facebook. Is je positieve goede voornemen bijvoorbeeld meer sporten, dan begint dit dus ook bij het bewust stoppen van veel andere dwangmatige hersenpatronen.

Voor ik tips geef hoe goede voornemens slagen met mindfulness en hoe mindfulness dus kan helpen bij het stoppen van deze patronen en het volhouden van positieve patronen, moet je eerst goed kijken en onderzoeken wat je intenties zijn van je goede voornemens.

Wat zijn je intenties?

Vaak formuleren we goede voornemens op een heel algemene manier. Stoppen met roken is dus bijvoorbeeld een doel. Maar wat is daar de achterliggende gedachte achter? Wil je beter voor je lichaam zorgen? Een gezond voorbeeld voor je kinderen zijn? Wil je geld besparen? Ga na waarom je dit doel wilt behalen. Je intenties zijn een grotere motivator dan het doel op zich. Schrijf ze op en leg ze ergens neer waar je vaak komt. Zo help je jezelf herinneren aan jouw persoonlijke motivatie om je doel te bereiken.

Goede voornemens slagen met mindfulness - goals - notes

Goede voornemens slagen met mindfulness

Wanneer je je intenties in kaart hebt gebracht, kun je nu aan de slag gaan: laat goede voornemens slagen met de volgende mindfulness tips:

Focus op het proces, niet op het resultaat

Door continu bezig te zijn met een doel, kan het heel goed zijn dat er teveel druk op komt te liggen en je het spreekwoordelijk voorbij schiet. De mensen die een mindfulness cursus volgen, ervaren het verleggen van de focus naar het proces als een eye opener. Je doet wat je moet doen met al je aandacht, waardoor je je taak beter uitvoert. Je ervaart ook minder druk door niet aan het resultaat te denken… En wat men en jijzelf daar van zal vinden. Is je goede voornemen afvallen of gezonder leven? Spreek dan bijvoorbeeld met jezelf af om elke dag een half uur te wandelen en je kunt hierbij natuurlijk ook mindful wandelen. Voel tijdens je wandelsessies heel bewust hoe je lichaam reageert. Waarschijnlijk voel je jezelf mettertijd steeds fitter en sterker worden. Zo maak je je doel concreet en ligt de nadruk op het proces.

Goede voornemes slagen met minfulness - Mindful wandelen - meisje aan het wandelen

Onderzoek je valkuilen

Je bent je vast al jaren bewust van het feit dat stress, nicotine of teveel snoepen niet goed voor je is. Toch kies je elke keer onbewust voor deze slechte gewoonte. Onderzoek de patronen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je teveel stress ervaart. Wat zijn de triggers? Leg je de lat te hoog voor jezelf? Vind je het moeilijk om nee te zeggen? Doe je dingen die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt? Wees eerlijk tegen jezelf en probeer zo objectief mogelijk je gedrag te onderzoeken. Door je bewust te zijn van wat je patronen zijn, kan je er voor kiezen om de volgende keer anders te reageren.

Slechte omgeving vermijden en richt je op iets anders

Het is verstandig om je omgeving zo te veranderen dat je het negatieve hersenprogramma zo min mogelijk laat afspelen. Je moet geen eten of sigaretten bij de hand hebben of in de buurt komen van mensen die dit hebben. Daarnaast kun je je huis anders inrichten. Dit klinkt gek, maar puur het zien bepaalde objecten kan je hersenpatroon activeren.
Het is ook goed je op iets anders te richten, om zo je gedachten te verzetten. Pak bijvoorbeeld een oude hobby op, of ga koken of bakken. Dit is altijd een hele goede afleiding. Bakken is altijd een goede hulp bij een slecht humeur of bij stress. Mocht je ideeën zoeken, dan kun je hier inspiratie om te bakken opdoen.

Werk in kleine stappen en laat yoga hierbij helpen

Heb je een heel groot doel? Deel deze op in kleinere stappen, zodat het ook haalbaar is voor jezelf en de weg naar je doel toe duidelijk wordt. Wil je bijvoorbeeld flexibeler worden? Begin en/of eindig je dag met een aantal zonnegroeten en asanas. Dit hoeft niet lang te duren, maar zorgt ervoor dat je de opgebouwde spanning loslaat en langzaamaan verdieping kunt vinden. Zeker in combinatie met wekelijkse of dagelijkse yoga.

Goede voornemens slagen met mindfulness - plannen - voornemens

Zet een mindfulness cursus in

Wellicht heb je jezelf al wat verdiept in mindfulness met behulp van bijvoorbeeld mindfulness boeken. Misschien is het bij deze goede voornemens en een nieuwe frisse start van het jaar ook een idee een mindfulness cursus te volgen. Dit hoeft geen zeeën van tijd te kosten en je hoeft ook niet wekelijks naar een groepsles. Dit kan ook gewoon thuis in je eigen tempo. Zo kunnen je goede voornemens slagen met mindfulness, doordat je er bewust mee aan de slag gaat. De cursus hieronder van Rolf zou wellicht ook voor jou een leuke en leerzame cursus kunnen zijn. En wanneer je met behulp van de cursus en bovenstaande tips aan de slag gaat met je goede voornemens, ben ik natuurlijk heel benieuwd of het jou gelukt is de goede voornemens te laten slagen over een tijdje. Laat je het me weten in de reacties hieronder?

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen