Goed voor jezelf zorgen

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

Goed voor jezelf zorgen

Het is voor ons allemaal behoorlijk aanpassen aan de nieuwe ‘corona’ situatie die niemand zag aankomen en die heel veel vragen oproept.

Maar wanneer je naar buiten gaat, zie je de natuur gewoon haar ding doen. De vogels fluiten ’s morgens met plezier, het gras groeit weer, zoveel komt tot bloei, alles wordt groener, de kikkers en vissen zijn weer zichtbaar.

Je zou haast vergeten de schoonheid van de lente in je op te nemen. Dus bij deze het advies om dat te doen. Ga naar buiten, zoek de natuur op en geniet: gegarandeerd brengt het je tot rust.

Goed voor jezelf zorgen - lente- tulpen 

Kan je meer doen dan afwachten tot deze corona crisis overwaait?

Naast de richtlijnen opvolgen die de overheid oplegt om dit virus in te dammen, goed voor jezelf zorgen. “Goed voor jezelf zorgen” is een zin, die vaak en gemakkelijk wordt uitgesproken vooral deze dagen. Het is volgens mij meer dan enkel binnen blijven en je handen goed wassen.

Goed voor jezelf zorgen

Voor mij maken de volgende zaken onderdeel uit “van goed voor jezelf zorgen”. We raden ze aan iedereen aan. Het komt hierop neer:

  1. Besteed aandacht aan wat je eet en drinkt
  2. Besteed aandacht aan wat je bekijkt en beluistert
  3. Beweeg
  4. Bouw momenten van rust en bezinning in je dag
  5. Maak verbinding met de natuur: aarde, water, lucht, dieren en planten
  6. Houd je hart open en maak het plezierig

Goed voor jezelf zorgen met een smootie

Hoe zorg je goed voor jezelf?

  1. We beginnen de dag met een smoothie op basis van fruit en groene groenten al dan niet aangevuld met antioxidanten (verminderen de oxidatie/verzuring in je lichaam), veel gezond water drinken, verteringsstress – door te veel te eten – vermijden, beperk koffie en alcohol, eet en drink heel bewust (niet uit verveling of omdat gekende verzadigingsgevoel te hebben); extra inname vit C, vit D en zink versterken specifiek nu extra je lichaam.
  2. Wees realistisch over wat er gaande is en informeer je dagelijks kort. Voor de rest bekijk en beluister datgene en diegenen die jou doen lachen, tot rust brengen, inspireren.
  3. Bewegen traint je hartspier, zorgt voor meer zuurstofopname in je longen, houdt je soepel: alleen maar voordelen. Forceer niets of het nu om kracht of cardio gaat: wees mild voor jezelf. Beweeg bij voorkeur in de natuur/buiten.
  4. Mediteer minstens 1x per dag en slaap minstens 8 uur. Adem bewust: observeer hoe je ademt, adem wat langer in en uit, zucht een paar keer per dag, haal een vijftal keer diep in door je neus en uit via je neus. Wanneer je stilstaat bij je ademhaling, focus je dan op volledige ontspanning bij het uitademen (de spanning in je nek, tong, kaakgewricht en de rest van je lichaam naar onder toe loslaten ).
  5. Sta iets langer (en dus bewuster) stil bij de natuur in lentemodus. Bekijk heel aandachtig de planten, bloemen, bomen, dieren, het water, de zee. Staar wat bewuster naar de sterren.
  6. Ga een paar keer per dag met je aandacht naar je hart. Leg je handen op je hart en adem rustig. Voel mededogen, affectie, dankbaarheid voor wat er wel is en voor wie je liefhebt. Adem een paar keer diep in en uit terwijl je dit dit doet. Maak het gezellig bij je thuis voor jezelf en wie bij je is: maak samen eten klaar, brand een kaars, drink een lekker glaasje water (of wijn ), wees lief voor elkaar.

Wanneer je over bovenstaande punten vragen hebt hoor ik dat graag. Succes! 

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen