8 lichtpuntjes in de donkere dagen voor kerst

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

8 lichtpuntjes in de donkere dagen voor kerst

De donkere dagen voor kerst. Er zijn aardig wat mensen die deze dagen helemaal niet zo leuk vinden en veel stress ervaren. Voor hen is het helemaal niet ‘the most wonderful time of the year’. Ben jij ook altijd een beetje somber en gestrest in deze periode, maak je je drukker dan je zou willen en kun je wel wat lichtpuntjes gebruiken? Lees dan zeker verder!

Plan minder in voor kerst

Het lijkt soms alsof je totaal geen invloed hebt op je agenda, maar realiseer je dat je dat wel hebt. Jij kiest ervoor om het wel of niet druk te hebben. Als jij vanaf begin tot eind december een volle agenda hebt en overspoeld wordt door afspraken, vraag je dan af of het allemaal zaken zijn die je echt wilt of juist van jezelf moet. Is het het laatste? En heb jij er een slecht gevoel bij? Bekijk dan kritisch wat je zou kunnen schrappen. Onthoud: Het is jouw agenda en jouw energie!

plan minder in

Omring je met de mensen die van je houden.

Dit klinkt als iets heel logisch, maar heel wat mensen voelen zich toch ‘verplicht’ om regelmatig familieleden of mensen te bezoeken die niet zo aardig, vervelend of zelfs kwetsend kunnen zijn. Natuurlijk is het soms even slikken bij bepaalde mensen, maar als iemand constant negatief gedrag vertoont kan dat jou enorm beïnvloeden. En dat geldt niet alleen voor tijdens de kerst dagen.

Let op met wie je omringt en of het mensen zijn waar je blij van word. Je wordt namelijk het gemiddelde van de vijf mensen die je het meeste ziet. Natuurlijk is het ontzettend fijn en mag je dankbaar zijn als je een familie hebt die van je houdt. Maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn en dat hoef je ook niet te faken. Die oom en tante die jou altijd compleet afkraken en waar je elke keer weer doodnerveus binnenstapt? Snel skippen die afspraak! Die altijd zeurende schoonmoeder? Daar hoef je zeker geen hele dag bij rond te hangen als ze alle energie uit je zuigt. Geef je grenzen aan en lees tip 1 nog een keer 🙂  

Lees hier meer tips om te focussen op het positieve

Ga wandelen

Wandelen als het koud is? Je moet misschien niet aan denken. Maar geloof me: achteraf heb je nooit spijt dat je bent gegaan. Ga dus elke dag naar buiten. Beweging is natuurlijk sowieso erg goed voor je. Daarnaast geeft het meer rust in je hoofd en als je bewust geniet van het moment voel je minder stress, meer dankbaarheid en rust. Je beoefent dus meteen mindfulness. Neem je camera mee om mooie dingen vast te leggen.

De natuur is ook in de winter ontzettend mooi! Een laagje rijp op de takken, voetstapjes in de sneeuw of een prachtige zonsondergang. Er zijn zoveel genietmomentjes – als je er maar oog voor hebt! Of geef jezelf een opdracht, zoals het spotten van de leukste kerstversiering in je dorp of stad. Zo is een wandeltocht ook nog eens super leuk. Zelf kan ik intens genieten van de lichtjes overal in deze tijden.

Vertraag

In de winter is het heel normaal om rustiger aan te doen. Het is een feit je in de lente of zomer vaak veel meer energie hebt. Bij dieren zie je het ook: ze houden zelfs een winterslaap. Nu kunnen wij mensen dat helaas niet doen, maar er zijn zo veel manieren om het rustiger aan te doen. Het is al een heel goed idee om bijvoorbeeld de dag relaxed op te starten met een uitgebreid ontbijt. Of neem echt de tijd om elk slokje koffie bewust te proeven. Een rustige start, maakt jouw hele dag veel aangenamer.

Plan elke dag bewust rustmomentjes in en kies voor de dingen waar jij rustig van wordt. Heb je zin om lekker op een kussentje mediteren? Te staren naar de lichtjes en de kaarsjes? Of te luisteren naar goede kerst muziek? Ook heel fijn: neem een dagdeel vrij en laat je masseren of ga eens lekker uitgebreid badderen!

lichtpuntjes kerst kerstdiner

Laat je kerstdiner thuis bezorgen

Stress om straks urenlang in de keuken te staan en alle gangen op tijd af te hebben? Zie jij jezelf alweer mopperend staan voor de oven met een rood hoofd? Het hoeft écht allemaal niet perfect! Laat dat idee los en maak het jezelf deze kerst eens makkelijk. Laat je eten bezorgen. En je steunt hiermee ook de horeca die het dit jaar al lastig genoeg heeft. Nog een reden om het kerst diner gewoon bij jouw favo restaurant te bestellen. Weet je zelfs van tevoren hoe het gaat smaken. Ohh….dat wordt genieten!

Ga lekker spelen

Waarom doen we eigenlijk zo vaak serieus? Bedenk wat je als kind leuk vond en ga dat weer eens doen. Hield je van kleuren? Koop wat stiften en een kleurboek. Je kunt ook gaan klimmen, dansen, trampolinespringen of een verkleedpartijtje houden. Als je helemaal in de flow van je spel bent, is jouw stress zo vergeten!

Minder stress? Lees deze blog!

Houdt de kerstgedachte levend

Laat je dit jaar niet gek maken door inkoopstress van de kerst presents. Waarom zou je elk jaar weer zoveel cadeaus kopen? Hou het in 2020 eens bij de kleinere zelfgemaakte attenties. Het is zo leuk om iets liefs voor je naaste te doen! En dat hoeft zeker geen bekende te zijn. Je kunt ook die oudere vrouw verrassen die je wel eens achter het raam ziet zitten.

Dat soort mensen vinden het vaak extra leuk om iets te krijgen. Wat vind je leuk om te geven? Een versgebakken cake? Een maaltijd? Een kerstkaart? Of misschien hou je van knutselen of schilderen en maak jij complete kunstwerkjes. Alles wat je met je hart doet voor een ander is goed. En je kunt het ook nog op een originele manier inpakken. Hartstikke leuk om te doen! Het geeft zowel de anders als jou een fijn en dankbaar gevoel. En dat willen we toch allemaal?

Zin om iets lekkers te bakken? Doe inspiratie op via www.baknieuws.nl

acht lichtpuntjes in de donker dagen voor kerst - koekjes

Slaap lekker

Zoals je bij punt 4 las is de winter hét moment om lekker te vertragen. En nu het zo vroeg donker is, kun je ook lekker vroeg onder de wol kruipen. Heerlijk op tijd onder de warme dekens, zodat je de ochtend erna weer fris van start kunt gaan. Mocht je dan toch wat tegenslag of stress krijgen die dag kun je er extra goed tegen, want jij hebt lekker voldoende slaap gehad. Heb je een vrije dag? Maak een ontbijtje voor jezelf of een ander klaar en eet het lekker op in bed. Mmmm….

We wensen je een Chille Christmas! 🙂

 

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen