6 redenen om mindfulness dit jaar als goede voornemens te hebben.

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen
Minder stress
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on pinterest
Pinnen

6 redenen om mindfulness dit jaar als goede voornemens te hebben.

We doen het allemaal! Op 1 januari, hebben we afscheid genomen van 2020 en zijn we het nieuwe jaar 2021 ingegaan. De meesten van ons zullen een paar goede voornemens hebben gehad: meer bewegen, gezonder eten, minder alcohol drinken, enzovoort.

Goede voornemens dit jaar

Goede voornemens voor een nieuw jaar zijn niet zoals gewone doelen. Ze hebben een veel krachtiger effect op onze psyche omdat het einde van het ene jaar en het begin van een ander een nieuw begin, een nieuw hoofdstuk en nog een kans symboliseren om de dingen te bereiken waarvan we altijd al hebben gedroomd.

Dus waarom zou mindfulness als eerste op onze lijst moeten staan?

Omdat bij elk doel het verlangen om gelukkiger te zijn, centraal staat

Heb je ooit naar je lijstje gekeken en je gerealiseerd dat deze elk jaar vrijwel hetzelfde is? We verlangen allemaal naar een betere gezondheid, meer geluk en een beter welzijn. Als ik maar een paar kilo afgevallen was, als ik maar meer uitging, als ik maar meer trainde … dan zou ik gelukkig zijn. Zou je dat echt willen? De wetenschap heeft aangetoond dat de voordelen van mindfulness zich niet alleen uitstrekken tot een verbeterd welzijn, mentale en fysieke gezondheid, betere slaap, verminderde stress… maar ook tot een verbeterd niveau van geluk.

Goede voornemens boeken lezen

Omdat het leven onvoorspelbaar is en stress normaal is

Zodra we doelen hebben vastgesteld en deze misschien op op sociale media kanalen hebben aangekondigd, gaan redenen zoeken om ze weer op te geven. Een paar lange werkdagen en we missen de sportschool, een stressvolle week en ons plan voor gezond eten begint te slippen. Stress triggert automatisch gedrag, routines gewoonten die we in de loop van de jaren hebben ontwikkeld en die vertrouwd en veilig zijn geworden. We merken zelden dat we het doen. Mindfulness helpt ons om ons bewust te worden van onze innerlijke toestand en de gevoelens die ons gedrag sturen. Het geeft ons de ruimte en tijd om met moeilijke gevoelens te zitten en bewuste keuzes te maken in de richting van beter gedrag.

Omdat perfectie geen ding is

Onze geest heeft een voorkeur voor afgemaakte resultaten. Een uur voelt beter dan 57 minuten. Een week klinkt leuker dan vier dagen. We streven naar perfectionisme. Door op deze manier te denken, stellen we onszelf automatisch op mislukking.

Onderzoek toont aan dat 54 procent van de mensen zich de afgelopen zes maanden niet heeft verbonden aan hun goede voornemens voor het nieuwe jaar . De waarheid is dat het leven gebeurt. Redenen buiten onze macht kunnen in de weg zitten, en ondanks onze grootste inspanningen kunnen we onmogelijk onze belofte nakomen. Dit maakt ons niet tot mislukkingen – het maakt ons normaal.

Onderzoek toont aan dat het wel vier maanden duurt om een ​​gedrag te veranderen, dus zijn we echt mislukkingen als we af en toe een sportschool sessie missen of af en toe een koekje eten? Mindfulness leert ons accepteren en loslaten. Accepteer gewoon en verbindt u ertoe om verder te gaan.

Omdat geduld een deugd is.

We willen het en we willen het nu. Met meer druk, technologie, concurrentie en activiteit in de wereld kunnen we heel snel opgaan in de dagelijkse race van het ene naar het andere zonder te stoppen om na te denken. Mindfulness leert ons om ons lichaam en onze geest te vertragen, zodat we echt kunnen ervaren wat we doen, en in een tempo dat we kunnen genieten.

Goede voornemens in de liefde

Omdat positiviteit resultaten oplevert.

Het merendeel van onze doelen en voornemens worden meestal gedreven door onze wens om ergens mee te stoppen. We hebben ook de neiging om doelen vast te stellen aan het einde van een paar weken van feestelijke verwennerij en chaos. Dit verandert onze manier van denken en kijken naar dingen waardoor we meer structuur en controle willen. Als gevolg hiervan hebben we ook de neiging om dingen negatief te formuleren en te veel aandacht te besteden aan negatief gedrag.

Maar wat gebeurt er als je zo hard probeert om iets niet te doen? Het wordt het enige waar je aan denkt om te doen. Mindfulness helpt je te focussen op het positieve en op wat je zult winnen bij het bereiken van je doelen. Wat wil je doen? Hoe wil je denken, voelen en gedragen? Wat zal deze dingen geven je? Mindfulness verbindt ons met het grotere plaatje en ons grotere zelfgevoel. Zoek plezier in de simpele dingen en stel goede voornemens op basis van wat je gaat winnen, niet wat je hoopt te verliezen.

Omdat mindfulness je helpt je andere voornemens te bereiken.

Het is niet dat onze doelen onbereikbaar zijn; we beginnen gewoon niet op de juiste plek om te slagen. Om iets te bereiken, moeten we ons ervan bewust zijn. Alleen met ons bewustzijn kunnen we effectief onze gedachten, gevoelens en gedragingen beheren om bewust naar onze doelen te gaan.

De voordelen zijn ook bewezen voor lichaam en geest, van verbeterde slaap en verminderde stress tot betere relaties en communicatie – en dat allemaal vanuit het comfort van ons eigen huis. Niet alleen dat, maar het starten van een meditatie beoefening is gratis en kan worden geïntegreerd in al onze dagelijkse activiteiten zoals koken, schoonmaken, wandelen of tuinieren. De simpele handeling van aanwezig zijn bij wat je doet, kan al snel een manier van zijn worden.

review cursus mindfulness voor het dagelijkse leven

Mindful worden in 2021!?

Misschien ben je in de kerstvakantie echt tot de conclusie gekomen dat je klaar bent met al die stress, opgejaagd leven en onrust. Als je echt aan de slag wil gaan op jouw tempo, kan ik je de cursus van Rolf aanraden. Zoals ik al eerder op deze website heb geschreven heb ik hier echt veel aan gehad om te leren leven in het hier en het nu. En dat is immers waar een mindful leven voor staat. Ook wil je een aantal boeken aanraden waar ik veel aan hebt gehad, zie mijn boekenplank op deze website.

Het fijne aan deze cursus vind ik, dat je deze thuis in eigen tempo kunt volgen, zonder dat je ergens heen moet en in groepsverband aan de slag moet.

Wil je meer weten over deze cursus? Klik dan op onderstaande link. En heb jij zelf nog tips omtrent mindful blijven? Laat ze gerust achter in een reactie hieronder. Ik ben benieuwd!

Wilt u meer weten over 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'?

Al meer dan 1749 mensen zijn u voor gegaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS ons e-book met 21 mindfulness oefeningen

Met deze oefeningen ga jij je stress, angst en somberheidsklachten verminderen